Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tekstil Restorasyonu HKE 302 6 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MİNE TAYLAN
Dersi Verenler ŞERİFE ATLIHAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Tarihi tekstillerin Restorasyonu sırasında kullanılması gereken malzemelerin, yöntemlerin ve gerekli hallerde onarım prensiplerinin anlaşılması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği Restorasyon kavramlarının anlaşılması, organik ve inorganik malzeme gruplarının tanımlanarak farklı özelliklere sahip bu malzemelerin bozulma nedenlerinin ve alınması gereken önlemlerin kavratılması.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tekstil ürünlerine Restorasyon yapılıp yapılamayacağını tespit eder. Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Sınav, Ödev,
2 Restorasyonda kullanılan malzemeleri tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Bir tekstil ürünün Restorasyonunda dikkat edilmesi gereken kuralları bilir ve uygular Anlatım, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Müzelerde Restorasyon uygulamalarını araştırır ve karşılaştırır. Anlatım, Tartışma, Benzetim, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Anadolu´da uygulanan geleneksel Restorasyon uygulamaları ile günümüzde yapılan uygulamaları karşılaştırır. Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 Saçak tamirini tespit eder ve düzeltir. Anlatım, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
7 Motif hatası ve diğer tamirleri restorasyon açısından değerlendirir. Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dönemin ders içeriği hakkında genel bilgilendirme. Restorasyon tanımı ve tarihten günümüze konservasyon. Organik ve inorganik malzemeler ve özellikleri.
2 Yırtık ve küflenmiş bir halının onarım ve koruma aşamaları, toz ve yüzeysel kirlerden arındırılması.
3 Ülkemizde kullanılan tekstil Restorasyon yöntemleri. Tarihi tekstillerde liflerin ve boyaların özellikleri ile teşhis yöntemleri.
4 Dokumalarda Restorasyon yapılmasında karar verme ölçütleri Osmanlı ve Cumhuriyet döneminde müzelerde Restorasyon uygulamaları
5 I. Kısa sınav (quiz) ve yıl içi araştırma ödevlerinin verilmesi kalıcı kirlerin temizlenmesinde kullanılan malzemeler
6 Restorasyon yapımında kullanılan malzemeler. Müzelerde kullanılan Restorasyon teknikleri ve yöntemleri.
7 Dokuma ürünlerinin Restorasyonunda kullanılan teknikler. Tekstilleri bozulma nedenleri (Işık-Sıcaklık-Bağıl nem-Kir ve Hava kirliliği-Yapım teknikleri-Kullanım) ve alınabilecek önlemler.
8 Tekstil ürünlerinde kumaş ve halılardaki renk solmalarına karşı alınacak yöntemler.
9 Restorasyonundaki tekstil ürünlerinin bakımı. Tekstiller üzerinde kullanılan metal iplikler ve Temizlenme yöntemleri.
10 Tarihi Tekstil ürünlerinde analiz yöntemleri. Teknik gezi.
11 Restorasyonu tamamlanmış tekstillere uygulanması gereken işlemler.
12 Yıkama ve soldurmada kullanılam malzemeler. Bir tekstil koleksiyonu oluşturmak/ Korumacılık açısından yaklaşım.
13 Çağdaş bir müzede sergileme yöntemleri, algılamayı etkin ve kalıcı kılabilecek malzemeler. Müzelerin eğitim mekânı olarak kullanılması.
14 Anadolu’da geleneksel tekstillerin Restorasyonunda kullanılan yöntemler ve günümüze uygulanması.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Selçuk, Hayrettin., Müzelerde Böcek ve Küf Kontrolü. İstanbul: 2004.
Sirel, Hülya., Müze Aydınlatmasında Zararlı Işınımlar ve Nesnelerin Bunlardan Korunması. YTÜ Mimarlık Fakültesi. Yapı Fiziği Kürsüsü Yayınları. Mart 1981.
Schrock, N. C. ve Gisela Noak., Archival Storage of Paper. N.Y.: Gaylord Bros. 1997
Tokyürek, Erkan., “İstanbul Askeri Müzesinde Depolamanın Değerlendirilmesi ve Öneriler”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi SBE, 1997
Verner, J. ve Joanne Horgan., Museum Collection. Technical Handbooks for Museums and Monuments 2. France: Unesco, 1979.
Yücel, Ayhan ve A. Serda Kantarcığolu., Müzelerdeki Eserlerin Bozulmasında Mikropların Rolü. Kültür Bakanlığı, Ankara: 1997.
Yücel, Erdem., Türkiye’de Müzecilik. Arkeoloji ve Sanat Yayınları Başvuru ve El Kitapları Dizisi: 5. İstanbul, 1999.

Aydın, Öznur. “Halının Onarımı ve Restorasyonu”. Kültür ve Sanat. Sayı: 36, 1997.

Aydın, Öznur. “Onarım, Onarımda Kullanılan Araç Gereçler ve Boyanacak, Onarılacak Hlaı Kilimlerin İşlem Aşamaları”. Standart Dergisi. Sayı: 390, 1994.
Can, Feza., “Bozulma ve Nedenleri”. Yeniden Müzeciliği Düşünmek. Der.: Tomur Atagök. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basım-Yayın Merkezi, 1999, 101-111.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar..
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 25
1. Ara Sınav 25
2. Ödev 25
3. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 1 4 4
Ödev 1 5 5
Final 1 7 7
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4