| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilgisayar Destekli Dokuma Tasarımı-I | HKE 227 | 3 | 1 + 2 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç. MİNE TAYLAN |
| Dersi Verenler | ZEYNEP TUTİ KARAMAN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bilgisayar programı ile endüstriyel alanda jakarlı dokuma kumaş tasarımı yapabilmek |
| Dersin İçeriği | Dokuma alanında bilgisayarlı desen programlarını kullanmak. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Dokuma kumaşların yapılarını teknik olarak analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 2 | Dokuma kumaş tasarımı yapılan programların çalışma prensiplerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 3 | Dokuma kumaş için kağıt üzerinde yapılan tasarımları bilgisayara aktarmayı ve örgü bölgelerini belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 4 | Dokuma kumaş tasarımlarını ebatlandırmayı ve dokuma jakar makinelerinde dokunabilecek hale getirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 5 | Dokuma kumaşların hangi teknikle(armür ya da jakar) dokundugunu bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dokuma kumaş üretim teknikleri hakkında bilgi vermek.Endüstriyel alanda üretilen kumaşları örneklerle anlatmak.Dokuma jakar makinelerini anlatmak. | |
| 2 | Örnek kumaşların konstruksiyonlarını inceleyerek sıklık,iplik ve örgü gibi temel özelliklerinin analizini yapmak. | |
| 3 | Dokuma kumaşların tasarlandığı bilgisayar programlarının temel çalışma prensiplerini incelemek. Benzer programlarla benzerlik ve farklılıklarını anlatmak. Programı genel olarak tanımlayarak temel ikon gruplarını ve menülerini tanıtmak. | |
| 4 | Milyon renkli resim formatıyla programa aktarılan tasarımların renk indirgemesini yapmak.Temizlik ikon grubunu anlatmak.Sıklık ve iplik bilgisine bağlı kalarak ölçülendirme yapmak.Ebat büyütme küçültme işlemlerini anlatmak.Uygulama çalışması. | |
| 5 | Çizim ikonları grubundaki alan kesme ve seçme ikonlarını anlatmak. Programın tüm sayfada ya da seçili alanda çalışabilirliğini göstermek.Kare daire gibi geometrik şekillerinlerin yapıldığı ikonları anlatmak.Kalem,yay ve çizgi ikonlarıyla programla çizim | |
| 6 | Çizim ikonları grubundaki renk alma renk boşaltma renkle efekt yapma yöntemlerini anlatma.Alan ekleme kontör atma gibi ikonları anlatmak.Uygulama çalışması. | |
| 7 | Raport konusunu anlatmak.Programla raportlama tekniklerini ve çeşitlerini anlatmak.Tasarımın içinde farklı şekillerde uygulanan aynalama tekniklerini anlatmak.Genel tekrar.Uygulama çalışması. | |
| 8 | VİZE | |
| 9 | Tasarım içinde motif oluşturma ve motifte yapılabilecek ebat değişikliği döndürme gibi işlemleri anlatmak.Motif tekrarlama ikonlarını anlatmak.Motifi farklı şekillerde yerleştirme ve motiflerden bordür yapmayı anlatma.Uygulama çalışmaları. | |
| 10 | Yeni renk oluşturmak,renk istatistiklerini incelemek,renk paleti oluşturmak,renk birleştirmek ve yerlerini değiştirmek gibi bölümleri olan renk menüsünü anlatmak.Uygulama çalışması. | |
| 11 | Programda resim tarama yapmak.Çıkış yöntemlerini incelemek.Farklı resim formatlarıyla tasarımları kaydetmek ve kayıtlı dosyaları programda acmak.Uygulama çalışması. | |
| 12 | Menüler ve ikonlarda olan çeşitli efekt yöntemlerini anlatmak. Uygulama çalışması. | |
| 13 | Genel tekrar.Uygulama çalışması. | |
| 14 | Uygulama çalışması. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Bilgisayar programı yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
| 2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
| 3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
| 4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
| 5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
| 6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
| 7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | ||||||
| 8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | ||||||
| 11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
| 12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Dokuma kumaşların yapılarını teknik olarak analiz eder. | ||||||||||||
| 2 | Dokuma kumaş tasarımı yapılan programların çalışma prensiplerini bilir. | ||||||||||||
| 3 | Dokuma kumaş için kağıt üzerinde yapılan tasarımları bilgisayara aktarmayı ve örgü bölgelerini belirler. | ||||||||||||
| 4 | Dokuma kumaş tasarımlarını ebatlandırmayı ve dokuma jakar makinelerinde dokunabilecek hale getirir. | ||||||||||||
| 5 | Dokuma kumaşların hangi teknikle(armür ya da jakar) dokundugunu bilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
| 2. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 5 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 96 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||