Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bireyselleştirilmiş Eğitim ve Öğretim Planları ZEE 305 5 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri

Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları
Özel Eğitime Giriş
Eğitsel ve Davranışsal Ölçme ve Değerlendirme
Zihin Engelliler ve Eğitimi

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Damla ALTIN

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bireyselleştirilmiş eğitim ve öğretim programlarının hazırlanması konusunda öğrencilere bilgi ve beceri kazandırmak.

Dersin İçeriği

Uluslararası ve ulusal düzeyde Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı (BEP) hazırlama ve uygulama ilkelerini söyler.
BEP hazırlar.
Bireyselleştirilmiş Öğretim Planı (BÖP) hazırla ve uygular.
BEP ve BÖP hazırlar ve değerlendirir.
Değerlendirme sonucu yeni düzenlemelerle BÖP uyarlamaları yapar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ulusal ve uluslararası Bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) hazırlama aşamalarını ve ilkelerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
2 BEP hazırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje / Tasarım,
3 Bireyselleştirilmiş öğretim programı (BÖP) hazırlama aşamalarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 BÖP hazırlar ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 BÖP değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav, Ödev,
6 BEP, BÖP ve geçiş programlarının ilişkisini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 BEP hazırlama aşamaları Ders notları-ilgili slaytlar
2 BEP hazırlama aşamaları Ders notları-ilgili slaytlar
3 BEP hazırlama aşamaları Ders notları-ilgili slaytlar
4 BEP hazırlama Ders notları-ilgili slaytlar
5 BEP değerlendirme Ders notları-ilgili slaytlar
6 BÖP hazırlama aşamaları Ders notları-ilgili slaytlar
7 BÖP hazırlama aşamaları Ders notları-ilgili slaytlar
8 BÖP hazırlama aşamaları Ders notları-ilgili slaytlar
9 ARASINAV Ders notları-ilgili slaytlar
10 BÖP hazırlama Ders notları-ilgili slaytlar
11 BÖP değerlendirme Ders notları-ilgili slaytlar
12 İşbirlikli çalışma Ders notları-ilgili slaytlar
13 BEP, BÖP ve geçiş programları ilişkisini açıklama Ders notları-ilgili slaytlar
14 Ders değerlendirmesi Ders notları-ilgili slaytlar
Kaynaklar
Ders Notu

Ders Notları

Ders Kaynakları

Downing, E.J. ve Eichinger, J. (2003).Creating learning opportunities for students with severe disabilities in inclusive classrooms. Teaching Exceptional Children, 36, 26-31.
Gürsel,O. (2006) Bireyselleştirilmiş eğitim programların geliştirilmesi. Eskişehir:Anadolu üniversitesi açık öğretim fakültesi yayınları.
MEB BEP Kılavuz Taslağı (2013). mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar.
Özyürek, M. (2004). Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı. Ankara: Kök Yayıncılık.
Şahin, H. (2012). The Development of Individualized Educational Programs in Turkey IEP Applications.Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 5030-5036.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 40
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 6 6
Ödev 1 10 10
Proje / Tasarım 1 8 8
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 12 12
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6