Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bütçe MLY 453 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Ön koşul yoktur

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NURULLAH ALTUN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı devlet bütçesi ile ilgili lisans düzeyindeki temel bilgilerin öğrenciye kazandırılmasıdır.

Dersin İçeriği

Devlet bütçesinin işlevleri, ilkeleri, bütçe teorileri, Türk bütçe sistemi ve bütçe denetimi ile ilgili temel bilgileri içerir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kamu bütçesini fonksiyon ve ilkeleri ile tanımlar Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Bütçe sistemlerini tanır farklılıklarını ayırt eder ve bütç ilkeleri yönünden değerlendirir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Ödev,
3 Bütçe sınıflandırmasına esas teşkil eden analitik bütçe sınıflandırmasını (ABS) Harcamalar-Gelirler ve açık ve Fazlanın sınıflandırması yönünden açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Stratejik plana dayalı performansa dayalı bütçelemeyi unsurları veya hazırlama safhaları ile bilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Ödev,
5 Merkezi yönetim bütçe sürecini, hazırlama, görüşülmesi ve kanunlaştırma, uygulama ve denetim safhaları itibariyle bilir ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev, Sınav,
6 Bütçenin çok yıllı hazırlanmasına ilişkin işlemleri , Beş Yıllık Kalkınma Planı ( BYKP ) ve Orta Vadeli Harcama Plan (OVP) ve Programı ile ilişkisini bilir ve değerlendirir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Ödev,
7 Türkiye´de 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu (KMYKK) ile uygulamaya konulan iç denetim ile Mali Kontrol´un önemini, özelliklerini ve aralarındaki farkları bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
8 Merkezi yönetim bütçesine göre edinilen bilgileri kullanarak diğer bütçe türlerini de bilir ve değerlendirir. Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
9 Türkiye´de kamu ihale sistemini ve Merkezi yönetim bütçesinde pay alan idarelerle Mahalli idarelerin satın alma türlerini ve bunlara ilişkin parasal sınırları bilir. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
10 Bütçe dengesini ve bütçe politikalarının makro ekonomik göstergeler üzerindeki muhtemel etkilerini inceler ve değerlendirir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
11 Devlet muhasebe sistemi ve Bütçe uygulamaları çerçevesinde Devlet Muhasebesi Kayıtları nı bilir Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kamu bütçesinin fonksiyon ve ilkeleri Analitik Bütçe Sistemi ve Yerel Yönetimlerde Uygulanması ,A. Eker, Temel Gürdal ve Cahit Şanver, 2006, Denizyıldızı matbaacılık
2 Bütçe sistemleri, farklılıkları, bütçe ilkeleri yönünden değerlendirmesi Aynı kaynak
3 Bütçe sınıflandırmasına esas teşkil eden analitik bütçe sınıflandırması, (ABS) Harcamalar-Gelirler ve açık ve Fazlanın sınıflandırması Aynı kaynak
4 Stratejik plana dayalı performansa esaslı bütçeleme unsurları veya hazırlama safhaları Aynı kaynak
5 Merkezi yönetim bütçe sürecinin, hazırlama, görüşülme ve kanunlaştırma, uygulama ve denetim safhaları Aynı kaynak
6 Bütçenin çok yıllı hazırlanmasına ilişkin işlemler ve Orta vadeli harcama plan ve programı ile ilişkisi Aynı kaynak
7 Türkiye´de 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu (KMYKK) ile uygulamaya konulan iç denetim ile Mali Kontrol´un önemi, özellikleri ve aralarındaki farklar
8 Merkezi yönetim bütçesine göre edinilen bilgileri kullanarak diğer bütçe türlerini de öğrenme ve değerlendirme Aynı kaynak
9 ARASINAV Aynı kaynak
10 Türkiye´de kamu ihale sistemi ve Merkezi yönetim bütçesinden pay alan idarelerle Mahalli idarelerin satın alma türleri ve bunlara ilişkin parasal sınırlar Aynı kaynak
11 Bütçe dengesini ve bütçe politikalarının makro ekonomik göstergeler üzerindeki muhtemel etkilerini inceleme ve değerlendirme Aynı kaynak
12 Devlet muhasebe sistemi ve Bütçe uygulamaları çerçevesinde Devlet Muhasebesi Kayıtları ( Monografi ) Aynı kaynak
13 Devlet muhasebe sistemi, Bütçe uygulamaları çerçevesinde Devlet Muhasebesi Kayıtları ( Monografi ) Aynı kaynak
14 Genel değerlendirme Aynı kaynak
Kaynaklar
Ders Notu

Analitik Bütçe Sistemi ve Yerel Yönetimlerde Uygulanması, A. Eker, Temel Gürdal ve Cahit Şanver, 2006, Denizyıldızı matbaacılık.

Ders Kaynakları

Batırel Ö. F., (1989), Kamu Bütçesi, İstanbul, Nihat Sayar Yayınları,
Aksoy Ş., (1994), Kamu Bütçesi, Ankara, Filiz Kitabevi,
Coskun G., (1994), Devlet Bütçesi, Ankara, Turhan Kitabevi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak X
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip etmek X
3 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olmak X
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlayabilmek ve uygulamaya aktarabilmek X
5 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olmak X
6 Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek niteliklere sahip olmak X
7 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olmak X
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilmek X
9 Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olmak X
10 Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma X
11 Akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilmek, araştırma süreçlerine hâkim olmak, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanabilmek X
12 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak X
13 X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 98
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,92
Dersin AKTS Kredisi 5