Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Değişme SBK 431 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi YAKUP KÖSEOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Abdullah Sait ÖZCAN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sosyal ve kültürel değişme olgusunu sosyal ve kültürel süreçler bağlamında bilimsel bir perspektif içinde analiz ederek yaşanan sürecin sosyolojik açıdan değerlendirilmesini sağlamak temel amaçtır.

Dersin İçeriği

Değişme ile ilgili kavram ve tanımlar. Sosyal yapı, Kültürel yapı, Sosyo kültürel yapı, tanım kapsam ve unsurları. Sosyo kültürel yapının özellikleri ve işleyişi. Sosyal değişme, Kültürel değişme ve Sosyo kültürel değişme. Sosyal Değişme teorileri. Sosyal ve Kültürel Değişme Çeşitleri; Serbest sosyal değişme, Mecburi sosyal değişme, Planlı sosyal değişme, Sosyal gelişme, Sosyal hareketlilik ve Sosyal hareketler. Değişme faktörleri, Değişme aşamaları, Değişme engelleri. Değişmenin yönü, dinamikleri, kriteri ve hızı. Sosyal değişmenin değerlendirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal ve kültürel değişmenin tanım ve yaklaşımlarını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Sosyal ve kültürel değişmenin özelliklerini, kriterini, yönünü analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Sosyal ve kültürel değişme alanlarını irdeler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Sosyal ve kültürel değişme çeşitlerini irdeler. Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Sınav, Ödev,
5 Sosyal ve kültürel değişme aşamaları ve dinamiklerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
6 Sosyal ve kültürel değişme teorilerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyo-Kültürel Yapı ve Unsurları Levi-Strauss, “Sosyal Yapı”, Çev, Erdoğan Güçbilmez, SBFD Cilt 20 no: 2 Haziran l965, s. 681-713, Amiran Kurtkan, Genel Sosyoloji, İÜ İktisat Fakültesi Yay., İstanbul, l976, ss3-20
2 Sosyo-Kültürel Yapının Özellikleri Beylü Dikeçligil, “Kültür Kavramının Analizi Veya Sosyo-kültürel Gerçekliğin Yapısı Üzerine Bir İnceleme”, Dünyada ve Türkiye’de Güncel Sosyolojik Gelişmeler, I. Ulusal sosyoloji Kongresi, 3 -5 Kasım 1993, İzmir, Sosyoloji Derneği Yayınları III, An
3 Sosyalleşme ve sosyo kültürel yapının işleyişi Sosyo-Kültürel Bütünleşme-Kontrol ve Sapma
4 Sosyo-Kültürel Bütünleşme-Kontrol ve Sapma Fıchter, Joseph, (2002) Sosyoloji Nedir? Çeviren Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık, Ankara, ss. 183-215
5 Değişme İle İlgili Kavram ve Tanımlar Amiran Kurtkan, Genel Sosyoloji, İÜ İktisat Fakültesi Yay., İstanbul, l976, ss. 267-273,Fıchter, Joseph, (2002) Sosyoloji Nedir? Çeviren Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık, Ankara, ss. 172-182
6 Sosya-Kültürel Değişme ve Alanları Dönmezer, Sulhi, (1994)Toplumbilim, Beta basım yayım dağıtım, İstanbul, ss.399-403, Fıchter, Joseph, (2002) Sosyoloji Nedir? Çeviren Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık, Ankara, ss. 172-182
7 Sosyal ve Kültürel Değişme Çeşitleri Turhan, Mümtaz, (1969) Kültür Değişmeleri, Milli Eğitim Bakanlığı Devlet Kitapları, İstanbul, SS. 64-81,-186155,Gürkan, Ülker, (1969) “Sosyal Değişmeler”, Yavuz Abadan’a Armağan, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, Ankara, s. 453
8 Sosyal ve Kültürel Değişmenin Faktörleri Özkalp, Enver, (2001)Sosyolojiye Giriş, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, ss.341-355,Doğan, İsmail, (2002), Sosyoloji, 5. Baskı, Pagema Yayıncılık, Ankara, ss.225—236
9 ARASINAV
10 Sosyal ve Kültürel Değişmenin Aşamaları ve engelleri Tezcan, Mahmut, (1984)Sosyal ve Kültürel Değişme, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Ankara, ss. 21-31,Tezcan, Mahmut, (1984)Sosyal ve Kültürel Değişme, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Ankara, ss. 32-48
11 Sosyal ve Kültürel Değişmenin niteliği ve Dinamikleri Kongar, Emre, (1981) Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği, Remzi Kitabevi, İstanbul, ss. 21x23, 52-60, Tolan, Barlas, (1983) Toplum Bilimlerine Giriş,3. baskı, Savaş Yayınları, Ankara, 274-281
12 Sosyal ve Kültürel Değişmenin Kriteri ve özelliği Güvenç, Bozkurt, (2000)Sosyal kültürel değişme, ikinci baskı, Gündoğan yayınları, Ankara, ss. 71-222, Özer, İnan, (2002) “toplumsal Değişme/ gelişme” editör, İhsan Sezal. Sosyoloji, martı yayınları, Ankara, ss.713-748
13 Sosyal ve Kültürel Değişmenin yönü ve Hızı Eserpek, Altan, (1979) Sosyal Kontrol, Sapma ve Sosyal Değişme, Ankara Üniversitesi eğitim Fakültesi Yayınları, Ankara, ss.5-6
14 Sosyal değişme kuramları Erkilet, Alev, (2007) Toplumsal Yapı ve Değişme Kuramları, Hece Yayınları, Ankara, ss.13-302,Richard P. Appelbaum, : Toplumsal Değişim Kuramları, Çeviren Türker Alkan, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara, Tarihsiz
Kaynaklar
Ders Notu

Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak X
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip etmek X
3 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olmak X
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlayabilmek ve uygulamaya aktarabilmek X
5 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olmak X
6 Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek niteliklere sahip olmak X
7 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olmak X
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilmek X
9 Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olmak X
10 Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma X
11 Akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilmek, araştırma süreçlerine hâkim olmak, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanabilmek X
12 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak X
13 X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 3 3
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 122
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,88
Dersin AKTS Kredisi 5