| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Davranış Bozuklukları | CGP 217 | 3 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ALAADDİN AĞCADAĞ |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ASLAN BAĞCI, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Çocuklarda davranış bozuklukları hakkında bilgi sahibi olur, davranış yönetim ve davranış değiştirme tekniklerini kullanma ile ilgili bilgi ve becerileri kazandırmak |
| Dersin İçeriği | Çocukalarda görülen davranış bozuklukları, farklı kuramsal yaklaşımlara göre açıklanması, davranış değerlendirme; olumlu- olumsuz pekiştireç; problem davranışları belirleme, davranış önleme ve davranış arttırma süreci; davranışı genelleme. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Çocuklarda görülen davranış bozukluklarını ve nedenlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Davranış değerlendirmeyi kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Pekiştireç çeşitlerini ve kullnımını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Olumlu davranışları arttırmayı açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Olumsuz davranışların nasıl önleneceğini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Davranış önleme ve davranış arttırma sürecini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 7 | Davranışı genellemeyi kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 8 | Davranış yönetimi uygulamalarında kullanılan farklı yaklaşımları kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Okul öncesi dönemi çocuklarda davranış bozukları tanımları, nedenleri, belirleyicileri, | |
| 2 | Çocuklarda görülen uyum ve davranış bozuklukları (Enürezis, Enkoprezi, Parmak Emme, Tırnak Yeme, Kaygı) | |
| 3 | Çocuklarda görülen uyum ve davranış bozuklukları (Yeme Bozuklukları, Yalan Söyleme, Çalma, Söz Dinlememe, Korku) | |
| 4 | Davranış değerlendirme | |
| 5 | Davranış değiştirmede kuramsal çerçeve | |
| 6 | Davranışın ölçümü ve kaydı | |
| 7 | Pekiştireç ve kullanımı | |
| 8 | Uygun olan davranışın sistematik olarak arttırılması | |
| 9 | Uygun olan davranışın sistematik olarak arttırılması | |
| 10 | YIL İÇİ SINAV | |
| 11 | Uygun olmayan davranışın sistematik olarak azaltılması | |
| 12 | Uygun olmayan davranışın sistematik olarak azaltılması | |
| 13 | Değiştirilen davranışta kalıcılık | |
| 14 | Değiştirilen davranışın genellenmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. Özyürek, M. (2008). Problem davranışları değiştirme. Ankara: KÖK Yayıncılık 2. Gordon, T. (1996). E.Ö.E. Etkili öğretmenlik eğitimi. İstanbul: Sistem yayıncılık |
| Ders Kaynakları | 1. Çelikten, M. (Ed.) (2008). Yapılandırmacı yaklaşıma göre sınıf yönetimi. Ankara: ANI Yayıncılık 5. Aydın, A.(2015) Özel Eğitim Sınıflarında Sınıf Yönetimi. Ankara: Vize Yayıncılık |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Çocuk ve Gençlik Hizmetleri organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak. | X | |||||
| 2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme, bilişim araçları ile iletişim teknolojilerini kullanabilmek | X | |||||
| 4 | Çocukların Türkçeyi doğru ve güzel kullanmalarına yönelik özen göstermek | X | |||||
| 5 | Alanı ile ilgili uygulama süreçlerinde program hazırlamak, etkinlikleri planlamak ve etkin kullanabilmek uygulamak | X | |||||
| 6 | Alanında ulusal ve uluslar arası gündemi takip edebilme, problemleri tanımlama, modelleme ve çözümleme becerisine sahip olmak | X | |||||
| 7 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgi ve yeteriliğine sahip olmak. | X | |||||
| 8 | Alanında disiplin içi ve disiplinler arası inisiyatif kullanma ve takım çalışması yapabilme ve yaratıcılık becerisine sahip olmak | X | |||||
| 9 | Mesleki hizmet içi eğitim ve etkinliklere katılmak, kalite çalışmaları ve teknolojik gelişmeleri izlemek; bilgi, deneyim ve uygulama becerilerine sahip olmak | X | |||||
| 10 | Tarihi değerlere saygılı,sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | X | |||||
| 11 | İş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve verimiliğe sahip olmak. | X | |||||
| 12 | Çocuk ihmal ve istismarına yönelik önlem alır, çocuk hakları ve korunması ile ilgili uygulamaları izler ve işbirliği yapar. | X | |||||
| 13 | Drama, oyun, müzik ve animasyon etkinliklerini planlayabilir ve uygulayabilir. | X | |||||
| 14 | Çocuk gelis¸imine ve çocukların bilis¸sel, dil, sosyo duygusal, psiko-motor gelişimine uygun etkinlik hazırlayabilir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Çocuklarda görülen davranış bozukluklarını ve nedenlerini açıklar. | ||||||||||||||
| 2 | Davranış değerlendirmeyi kavrar. | ||||||||||||||
| 3 | Pekiştireç çeşitlerini ve kullnımını kavrar. | ||||||||||||||
| 4 | Olumlu davranışları arttırmayı açıklar. | ||||||||||||||
| 5 | Olumsuz davranışların nasıl önleneceğini açıklar. | ||||||||||||||
| 6 | Davranış önleme ve davranış arttırma sürecini kavrar. | ||||||||||||||
| 7 | Davranışı genellemeyi kavrar. | ||||||||||||||
| 8 | Davranış yönetimi uygulamalarında kullanılan farklı yaklaşımları kavrar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 7 | 7 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 106 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||