Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medya Okuryazarlığı YBP 205 3 2 + 1 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. AYŞE EROĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

eğitimle ilgili iletişim ve bilişim araçları ile temel bilgi eğitimlerini sağlama; eğitimle birlikte medyayı daha kapsamlı inceleme, tahmin ve sanal medyayı yönetmek konusunda bilgi oluşturabilmek.

Dersin İçeriği

Günümüzün iletişimin anlamı, temel benzerlik, yer vene ilişkin bir genel giriş; Kitle araçlarında, Kitle iletişiminin temel özellikleri (tarihi, yapısı, küçük ve küçük çocuklar); Medya okuryazar ve gençliği, dünyada ve Türkiye'de medya okuryazarlığı süreci; Medya uygun, ekonomik; Televizyon, Türkiye' televizyon yayıncılığı, televizyon programı, analizleri, tv programı kapsamında; Aile, çocuk ve televizyon (TV izleme), televizyonun olumsuz sonuçları; Radyo, radyo programları ve analizleri; Periyodik yazan ve sistemle ilgili medya, gazete, ve dergi temel temel, Gazetede Haber ve fotoğrafın; Medyada etik problemler ve mevzuat; Popüler kültür ve Kültür Endüstrisi;Bilgisayar, internet, sanal oyunlar, Sosyal medya; Teknoloji (TV, Bilgisayar)

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Medya okuryazarlığı ve önemini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Dünyada ve Türkiye’de medya okuryazarlığı sürecini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 İletişim süreci, öğeleri ve iletişim türlerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Kitle iletişim araçları, iletişim ve kitle iletişim ilişkisini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Medya işlevleri, ekonomik boyutunu öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
6 Televizyon, Türkiye’de televizyon yayıncılığını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
7 Televizyon program türlerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
8 Televizyonun olumsuz etkileri, TV program analizleri, uyarıcı simgeleri öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Günümüz dünyasında iletişimin anlamı, temel kavramları, yeri ve önemine ilişkin genel bir giriş; Kaynaklar [1] ve [2]
2 Kitle iletişim araçları, Kitle iletişiminin temel özellikleri (tarihi, yapısı, kültürel ve ekonomik boyutları); Kaynaklar [1] ve [2]
3 Medya okuryazarlığı ve önemi, Dünyada ve Türkiye’de medya okuryazarlığı süreci; Kaynaklar [1] ve [2]
4 Medya işlevleri, ekonomik boyutu; Kaynaklar [1] ve [2]
5 Televizyon, Türkiye’de televizyon yayıncılığı, Televizyon program türleri, TV program analizleri, uyarıcı simgeler; Kaynaklar [1] ve [2]
6 Aile, çocuk ve televizyon (TV izleme alışkanlıkları), Televizyonun olumsuz etkileri; Kaynaklar [1] ve [2]
7 Radyo, işlevleri, radyo program türleri ve analizleri; Kaynaklar [1] ve [2]
8 Periyodik yazılı ve basılı medya, işlevleri, gazete ve dergiyle ilgili temel kavramlar, Gazetede Haber ve fotoğrafın önemi; Kaynaklar [1] ve [2]
9 Medyada etik problemler ve mevzuat; Kaynaklar [1] ve [2]
10 Yıl içi Sınavı
11 Popüler kültür ve Kültür Endüstrisi; Kaynaklar [1] ve [2]
12 Bilgisayar, internet, sanal oyunlar, Sosyal medya; Kaynaklar [1] ve [2]
13 Teknoloji (TV, Bilgisayar, internet, oyun, sosyal medya) bağımlılığı, Ölçülü medya kullanımı Kaynaklar [1] ve [2]
14 Genel tekrar ve değerlendirme. Kaynaklar [1] ve [2]
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Şimşek, MC ve Türkoğlu N.; Medya okuryazarlığı, Parşömrn Kitap ve Yayıncılık, 2013
[2] Şahin A.; Eleştirel Medya okuryazarlığı, Anı Yayınları, 2014

Ders Kaynakları

[3] Adorno, T.; Kültür Endüstrisi- Kültür Yönetimi, İletişim Yayınları, 2011.
[4] Mutlu, E.; İletişim Sözlüğü, Ayraç Yayınları. Ankara
[5] Türkoğlu, N.; Kitle İletişim ve Kültür. Naos Yayıncılık; 2004

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlk ve Acil Yardım alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
1 İlk ve Acil Yardım alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
2 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek.
2 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek.
3 Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek.
3 Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. X
4 İlk ve Acil Yardım alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak.
4 İlk ve Acil Yardım alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak.
5 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi alarak sorumluluk alabilme becerisi kazanmak.
5 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi alarak sorumluluk alabilme becerisi kazanmak.
6 Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazışı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisi kazanmak. X
6 Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazışı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisi kazanmak.
7 Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme becerisi kazanmak.
7 Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme becerisi kazanmak.
8 Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
8 Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olmak.
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olmak. X
10 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına yeterli bilince sahip olmak. X
10 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına yeterli bilince sahip olmak.
11 Bedensel ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme bilinci kazanmak.
11 Bedensel ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme bilinci kazanmak. X
12 Alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahip insan vücudunun sistemleri ve temel yapıları ile anatomisine hakim olmak.
12 Alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahip insan vücudunun sistemleri ve temel yapıları ile anatomisine hakim olmak.
13 Alan terminolojisini etkin kullanabilme becerisi kazanmak.
13 Alan terminolojisini etkin kullanabilme becerisi kazanmak. X
14 Ambulans içerisinde bulunan tüm malzeme ve ekipmanları tanıyabilme, uygun şekilde kullanabilme ve bakımını yapabilme becerisi kazanmak.
14 Ambulans içerisinde bulunan tüm malzeme ve ekipmanları tanıyabilme, uygun şekilde kullanabilme ve bakımını yapabilme becerisi kazanmak.
15 Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak.
15 Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
Dersin AKTS Kredisi 4