| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilimsel Çalışmalarda Hayvan Kullanımı | SAU 906 | 0 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN ÇAKIROĞLU, |
| Dersin Yardımcıları | Konu ile ilgili yasal mevzuat, Deney Hayvanları Kullanım Sertifikası Eğitim Programına Dair Genelge (2017/7) içerisindeki 'Mevzuat, Etik, Hayvan Davranışları ve 3R' konularındaki eğitim hedefleri
|
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dersi seçen öğrencilerin entelektüel ve akademik gelişimine katkıda bulunmak |
| Dersin İçeriği | Geçmişten günümüze hayvan kullanımının bilimdeki yeri, geçmişten günümüze hayvan haklarındaki gelişmeler, ilgili yasaların kronolojik gelişimi, konuya etik yaklaşımlar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Geçmişten günümüze hayvan kullanımının bilimdeki yeri | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 2 | geçmişten günümüze hayvan haklarındaki gelişmeler ve deneysel çalışmanın mantığı | Anlatım, | Sınav, |
| 3 | bilimsel çalışmada hayvan kullanımına etik ve yasal yaklaşım | Anlatım, | Sınav, |
| 4 | bilimsel çalışmalarda standardizasyonun önemi | Örnek Olay, | Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Hayvan Deneyleri tarihçesi | |
| 2 | Corpus Hippocraticum ve sonrasında anatomik çalışmalar | |
| 3 | Galen ve Sonrasında Fizyolojik Çalışmalar | |
| 4 | Neden hayvan deneyi? | http://dergipark.gov.tr/download/article-file/25384 |
| 5 | Deney hayvanları ile ilgili mevzuat | resmi gazete |
| 6 | Hayvan Hakları Evrensel Bildirgesi | |
| 7 | Dünyada Yasaların Kronolojisi | |
| 8 | Kronolojik Sırayla Türkiye’de Mevzuat | resmi gazete |
| 9 | ödev paylaşımı | |
| 10 | ETİK, 3R, 4R,5R Kavramları | |
| 11 | Etik kurul mevzuatı, çalışması ve görev alanları | HAYVAN DENEYLERİ ETİK KURULLARININ ÇALIŞMA USUL VE ESASLARINA DAİR YÖNETMELİK |
| 12 | Deneysel Çalışmaların Projelendirilmesi ve Etik Kurul Başvuru Süreci | |
| 13 | Deney Hayvanları Araştırma Merkezlerinin Kuruluş ve İşletmesi | |
| 14 | Alternatif yöntemler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | İlk dersten sonra bir önceki dersten itibaren paylaşılacaktır. |
| Ders Kaynakları | Deney Hayvanları Kullanım Sertifikası Eğitim Programına Dair Genelge (2017/7) içerisindeki 'Laboratuvar işleyişi (temizlik, güvenlik, çalışma sağlığı)' başlığındaki biyogüvenlik hedefleri kaynak olarak belirlenmiştir. |
| Sıra | TIP BÖLÜMÜ Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sağlık Hizmeti- Edindiği bilgi, beceri ve tutumları sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | ||||||
| 2 | Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | ||||||
| 3 | Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler | ||||||
| 4 | Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar | ||||||
| 5 | Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir | ||||||
| 6 | Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir | ||||||
| 7 | Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir | ||||||
| 8 | Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur | ||||||
| 9 | Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | ||||||
| 10 | Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | ||||||
| 11 | Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. | ||||||
| 12 | Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir | ||||||
| 13 | Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir | ||||||
| 14 | Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur. | ||||||
| 15 | Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar | ||||||
| 16 | Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir | ||||||
| 17 | Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir | ||||||
| 18 | Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. | ||||||
| 19 | Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | ||||||
| 20 | Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. | ||||||
| 21 | Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | ||||||
| 22 | Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | ||||||
| 23 | İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar | ||||||
| 24 | İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar | ||||||
| 25 | İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | ||||||
| 26 | Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular | ||||||
| 27 | Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir | ||||||
| 28 | Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular | ||||||
| 29 | Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır | ||||||
| 30 | Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir | ||||||
| 31 | Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir | ||||||
| 32 | Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | ||||||
| Sıra | TIP FAKÜLTESİ Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sağlık Hizmeti- Edindiği bilgi, beceri ve tutumları sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | ||||||
| 2 | Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | ||||||
| 3 | Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler | ||||||
| 4 | Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar | ||||||
| 5 | Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir | ||||||
| 6 | Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir | ||||||
| 7 | Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir | X | |||||
| 8 | Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur | ||||||
| 9 | Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | ||||||
| 10 | Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | X | |||||
| 11 | Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. | X | |||||
| 12 | Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir | ||||||
| 13 | Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
| 14 | Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur. | ||||||
| 15 | Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar | ||||||
| 16 | Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir | ||||||
| 17 | Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir | ||||||
| 18 | Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. | ||||||
| 19 | Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | ||||||
| 20 | Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. | ||||||
| 21 | Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | ||||||
| 22 | Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | ||||||
| 23 | İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar | ||||||
| 24 | İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar | ||||||
| 25 | İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | ||||||
| 26 | Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular | ||||||
| 27 | Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir | ||||||
| 28 | Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular | ||||||
| 29 | Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır | ||||||
| 30 | Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir | ||||||
| 31 | Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir | ||||||
| 32 | Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 32 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Geçmişten günümüze hayvan kullanımının bilimdeki yeri | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 2 | geçmişten günümüze hayvan haklarındaki gelişmeler ve deneysel çalışmanın mantığı | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 3 | bilimsel çalışmada hayvan kullanımına etik ve yasal yaklaşım | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 4 | bilimsel çalışmalarda standardizasyonun önemi |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Proje / Tasarım | 20 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 2. Ödev | 0 |
| 3. Ödev | 0 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 2. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ödev | 1 | 8 | 8 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Final | 16 | 2 | 32 |
| Toplam İş Yükü | 136 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||