Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Boşaltım Sistemi Fizyolojisi | FZL 619 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DERYA GÜZEL ERDOĞAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. DERYA GÜZEL ERDOĞAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin boşaltım sisteminin temel bileşenleri ve çalışma mekanizması hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu derste boşaltım fizyolojisine giriş, böbrek kan dolaşımı ve düzenlenmesi, böbreğin glomerular fonksiyonları, böbreğin tubüler fonksiyonları, klirens kavramı, sodyum dengesi ve ekstrasellüler sıvı hacminin düzenlenmesi, potasyum dengesi, kalsiyum ve fosfat dengesi, asit-baz dengesi, idrar oluşumu ve boşaltılması, idrarın özellikleri, diürez, böbrek fonksiyon testleri ve yapay böbrek anlatılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Boşaltım fizyolojisine girişi kavrayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Böbrek kan dolaşımı ve düzenlenmesini anlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Böbreğin glomerular fonksiyonlarını öğrenebilir | Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Böbreğin tübüler fonksiyonlarını öğrenebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Klirens kavramını kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | Sodyum dengesi ve ekstrasellüler sıvı hacminin düzenlenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
7 | Potasyum dengesini kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
8 | Kalsiyum ve fosfat dengesini kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
9 | Asit-baz dengesini kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
10 | İdrar oluşumu ve boşaltılmasını kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
11 | İdrarın özelliklerini kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
12 | Diürez mekanizmasını kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
13 | Böbrek fonksiyon testlerini kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
14 | Yapay böbrek konusunu kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Boşaltım fizyolojisine giriş | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
2 | Boşaltım fizyolojisine giriş | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
3 | Böbreğin glomerular fonksiyonları | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
4 | Böbreğin tubüler fonksiyonları | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
5 | Klirens kavramı | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
6 | Sodyum dengesi ve ekstrasellüler sıvı hacminin düzenlenmesi | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
7 | Potasyum dengesi | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
8 | Kalsiyum ve fosfat dengesi | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
9 | Asit-baz dengesi | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
10 | İdrar oluşumu ve boşaltılması | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
11 | İdrarın özellikleri | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
12 | Diürez mekanizması | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
13 | Böbrek fonksiyon testleri | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
14 | Yapay böbrek | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Eric P. Widmaier. Vander İnsan Fizyolojisi |
Ders Kaynakları | Arthur C. Guyton, John A. Hall. Tıbbi Fizyoloji |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibi olmak. | ||||||
2 | Bireysel olarak veya araştırma grupları içinde bilimsel projelere dâhil olma ve sorumluluk alma özgüvenini edinmek | ||||||
3 | Fizyoloji alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlamak, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapmak ve çözüm önerileri getirmek. | ||||||
4 | En az bir yabancı dilde araştırma yapabilecek düzeye sahip olmak. | ||||||
5 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, çevresel, bilimsel ve etik değerleri gözetmek | ||||||
6 | Yüksek lisans eğitimi sırasında kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanıyla ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirlemek ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılmak. | ||||||
7 | Fizyoloji alanında uygulanan teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak. | ||||||
8 | Fizyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek. | ||||||
9 | Bilimsel araştırmanın hazırlanma ve uygulama süreçlerine katılarak deneyim sahibi olmak. | ||||||
10 | Programda fizyoloji ile ilişkili konularında edindiği temel bilgileri yazılı, sözlü ve görsel olarak ulusal ve uluslararası düzeyde etkin bir şekilde ifade edebilmek. | ||||||
11 | Fizyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan laboratuvar yöntemlerini uygulayabilmek | ||||||
12 | Çalışmalarının sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak sunabilmek. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |