Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kardiyovasküler Sistem Fizyolojisi | FZL 607 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SONGÜL DOĞANAY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SONGÜL DOĞANAY, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Kalbin çalışma mekanizmasını vermektir. Kalp kası ve fizyolojik özellikleri, EKG, dolaşım sistemi ve sinirsel düzenlemesi, kan basıncı ve koroner dolaşım tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği |
Kalp Kası ve Fizyolojik Özellikleri, Kalbin Uyarı ve İleti Sistemi, Bir Pompa Olarak Kalp, EKG, Dolaşım Sistemi, Akım ve Direncin Tıbbi Fizik Prensipleri, Damarların Gerilebilme Yeteneği, Arteryel ve Venöz Sistemlerin Fonksiyonları, Mikrodolaşım ve Lenfatik Sistem, Kan Akımının Lokal ve Humoral Düzenlenmesi, Dolaşımın Sinirsel Düzenlenmesi, Arteryel Basıncın Kısa ve Uzun Süreli Düzenlenmesi, Kalp Debisi, Venöz Dönüş, Egzersizde Kan Akımı ve Kardiak Debi, Koroner Dolaşım, Kalp Hastalıkları Patofizyolojisi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kalp kasının fizyolojik özelliklerini anlayabilir | Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sınav, Sözlü Sınav, |
2 | Kardiyak aktivite ve düzenlenmesini kavrayabilir | Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Kalp kapaklarının görevlerini öğrenebilir | Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Kalp devinimi konusunu anlayabilir | Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Elektrokardiyogramı öğrenebilir | Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
6 | Kalbin yaptığı iş ve kardiyak metabolizma konusunda bilgi sahibi olur | Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
7 | Kalp debisi ve venöz dönüş konusunu kavrayabilir | Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
8 | Kan basıncı ve nabız konusunun ne olduğu ile ilgili bir kavrayış geliştirir | Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
9 | Kan basıncının düzenlenmesini anlayabilir | Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
10 | Hemodinamiğin prensiplerini kavrayabilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
11 | Sistemik dolaşım nabız konusunun ne olduğu ile ilgili bir kavrayış geliştirir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
12 | Kan akımınının lokal kontrolünü kavrayabilir. | Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
13 | Pulmoner dolaşım ve koroner dolaşım konusunu anlayabilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
14 | Lenfatik dolaşım, kapiller dolaşım ve ödem konularını kavrayabilir | Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
15 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kalp kası ve fizyolojik özellikleri | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
2 | Dolaşım sistemi, akım ve direncin tıbbi fizik prensipleri | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
3 | Damarların gerilebilme yeteneği, arteryel ve venöz sistemlerin fonksiyonları | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
4 | Mikrodolaşım ve lenfatik sistem | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
5 | Elektrokardiyogram | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
6 | Kan akımının lokal ve humoral düzenlenmesi | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
7 | Dolaşımın sinirsel düzenlenmesi | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
8 | Ara Sınav | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
9 | Arteryel basıncın kısa ve uzun süreli düzenlenmesi | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
10 | Kalp debisi, venöz dönüş | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
11 | Egzersizde kan akımı ve kardiak debi | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
12 | Koroner dolaşım | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
13 | Pulmoner dolaşım ve koroner dolaşım | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
14 | Kalp hastalıkları patofizyolojisi | Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1- Halis Köylü (2019). Klinik anlatımlı Tıbbi Fizyoloji (üçüncü baskı) İstanbul Tıp Kitabevi, ISBN-978-6059528-82-5 2- Berne RM, Levy MN, Koppen BM, (2018 ) Stanton BA. Berne & Levy Physiology, 7th Edition, Canada. 3-Yeğen BÇ., Alican İ., Solakoğlu Z. (2018) Guyton Tıbbi Fizyoloji. Yeğen BÇ, (Çeviri editörü). Textbook of Medical Physiology, Guyton AC, Hall JE. 13. Baskı, İstanbul: Güneş Tıp Kitapevleri. 4- Rodney A. Rhoades.,David R.Bell. (,2017) . Klinik Tıbbın Temelleri Tıbbi Fizyoloji., ( Çeviri Ed. Erdal Ağar) 4. Baskı, İstanbul Medical Yayıncılık, İstanbul. |
Ders Kaynakları | 1- Halis Köylü (2019). Klinik anlatımlı Tıbbi Fizyoloji (üçüncü baskı) İstanbul Tıp Kitabevi, ISBN-978-6059528-82-5 2- Berne RM, Levy MN, Koppen BM, (2018 ) Stanton BA. Berne & Levy Physiology, 7th Edition, Canada. 3-Yeğen BÇ., Alican İ., Solakoğlu Z. (2018) Guyton Tıbbi Fizyoloji. Yeğen BÇ, (Çeviri editörü). Textbook of Medical Physiology, Guyton AC, Hall JE. 13. Baskı, İstanbul: Güneş Tıp Kitapevleri. 4- Rodney A. Rhoades.,David R.Bell. (,2017) . Klinik Tıbbın Temelleri Tıbbi Fizyoloji., ( Çeviri Ed. Erdal Ağar) 4. Baskı, İstanbul Medical Yayıncılık, İstanbul. 5- Pınar L., Yörükan T. (2017) Summary Of Nerve And Muscle Physıology. Akademisyen Kitabevi 1. Edition. 6- Barret Kim E.,Barman Susan M.,Brooks Haddven L . (2016): Ganong's Review of Medical Physiology. McGrowe-Hill Edition. ISBN 978-0-07-182510-8. 7- Eric P Vidmaier,Hershel Raff, Kevin D Strang (2016). Vanders Human Physiology, McGrowe-Hill Edition ISBN: 9781259251108 8-Stephen J. McPhee,Vishwanath R. Lingappa, william F. Ganong.,2014 (7. Edition ). Pathophysiology of Disease: An Introduction to Clinical Medicine McGrowe-Hill Edition. ISBN 978-0-07-182510-8. 9- Hull R. 2011)Anatomy & Physiology For Therapists and Healthcare Professionals, Cambridge, The Write Idea Ltd,: 10- Gelir E., Koz M., Ersöz G.(2013) Fizyoloji Ders Kitabı. 5. Baskı. Nobel Tıp Kitabevi. 2013. 11- Beam WC., Adams GM., Hill M.(2013) Exercise Physiology - Laboratory Manual Özer MK.,(Çeviri Editörü) Pınar S., Şahin G., Özdöl Y., Yurdakul HÖ.(Çevirenler) Egzersiz Fizyolojisi- Laboratuvar El Kitabı-NOBEL Akademik Yayıncılık. 12- Despopoulos A., Silbernagl S., (2012) Renkli Fizyoloji Atlası. Solakoğlu Z.,(Çeviri Editörü). İstanbul Tıp Kitabevleri Baskı 13- Richad A. Harvey.,(2009):Lippincott'sillustrated Reviews: Physiology, 13 Edition, Lippincott William&Wi,lkins , ISBN-13: 978-160913241 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibi olmak. | X | |||||
2 | Bireysel olarak veya araştırma grupları içinde bilimsel projelere dâhil olma ve sorumluluk alma özgüvenini edinmek | X | |||||
3 | Fizyoloji alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlamak, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapmak ve çözüm önerileri getirmek. | X | |||||
4 | En az bir yabancı dilde araştırma yapabilecek düzeye sahip olmak. | X | |||||
5 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, çevresel, bilimsel ve etik değerleri gözetmek | X | |||||
6 | Yüksek lisans eğitimi sırasında kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanıyla ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirlemek ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılmak. | X | |||||
7 | Fizyoloji alanında uygulanan teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak. | X | |||||
8 | Fizyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek. | X | |||||
9 | Bilimsel araştırmanın hazırlanma ve uygulama süreçlerine katılarak deneyim sahibi olmak. | X | |||||
10 | Programda fizyoloji ile ilişkili konularında edindiği temel bilgileri yazılı, sözlü ve görsel olarak ulusal ve uluslararası düzeyde etkin bir şekilde ifade edebilmek. | X | |||||
11 | Fizyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan laboratuvar yöntemlerini uygulayabilmek | X | |||||
12 | Çalışmalarının sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak sunabilmek. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |