| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Motorlu Taşıt Emisyonları | OTO 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İDRİS CESUR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Motorlu taşıtlardan oluşan kirletici emisyonların önemi bilinmektedir. Emisyonlar üzerine yapılan çalışmalar, otomotiv üzerine çalışan araştırmacıların ana çalışma konularından birini oluşturmaktadır |
| Dersin İçeriği | Taşıt ve motor kaynaklı kirleticiler, egzoz gazları içindeki kirletici maddeler ve kontrol tkniği, motor çalışma şartlarının emisyonlara etkisi, emisyon ölçümü, standartlar |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Motorlu taşıt emisyonlarının etkilerini, sebep sonuç ilişkileriyle açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | CO emisyonlarının oluşum mekanizmasını yorumlar | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 3 | HC emisyonlarının oluşum mekanizmasını yorumlar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 4 | NOx emisyonlarının oluşum mekanizmasını yorumlar | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 5 | Euro, Tier emisyon standartlarını açıklar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Emisyon ölçüm metotlarını karşılaştırmalı olarak yorumlar | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev, Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kavramlar, tanımlar, büyüklükler | |
| 2 | Motorlu taşıtlardan kaynaklanan kirleticiler | |
| 3 | Motorlardan kaynaklanan kirleticiler | |
| 4 | Egzoz emisyonları | |
| 5 | Taşıt emisyonları kontrol tekniği | |
| 6 | Motor emisyonları kontrol tekniği | |
| 7 | Egzoz emisyonları kontrol tekniği | |
| 8 | Egzoz emisyonları ölçüm metotları | |
| 9 | Yol testleri | |
| 10 | OBD tekniği | |
| 11 | Emisyonların insan ve çevreye etkileri | |
| 12 | Ara sınav | |
| 13 | Emisyon denetimi, standartlar | |
| 14 | Alternatif çözümler, tmiz yakıtlar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Borat O., vd, ?Hava kirlenmesi kontrol tekniği?, Gazi Ün. 2. Soruşbay C., ?Egzoz gazları emisyonu? İTÜ, 1999 3. Standartlar |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
| 2 | Otomotiv mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
| 2 | Otomotiv mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
| 3 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
| 3 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
| 4 | Eldeki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi işleyebilme ve uygulama becerisi, değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
| 4 | Eldeki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi işleyebilme ve uygulama becerisi, değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
| 5 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
| 5 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
| 6 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
| 6 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
| 7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
| 7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
| 8 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
| 8 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
| 9 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
| 9 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
| 10 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
| 10 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Motorlu taşıt emisyonlarının etkilerini, sebep sonuç ilişkileriyle açıklar | ||||||||||||||||||||
| 2 | CO emisyonlarının oluşum mekanizmasını yorumlar | ||||||||||||||||||||
| 3 | HC emisyonlarının oluşum mekanizmasını yorumlar | ||||||||||||||||||||
| 4 | NOx emisyonlarının oluşum mekanizmasını yorumlar | ||||||||||||||||||||
| 5 | Euro, Tier emisyon standartlarını açıklar | ||||||||||||||||||||
| 6 | Emisyon ölçüm metotlarını karşılaştırmalı olarak yorumlar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü | 149 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||