| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Methodology Of Islamıc Law (Ar) | TIB 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Arapça |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH ÖZCAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Muhammet Ali Acar |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | İslam hukukunun üretim yöntemlerini anlamak ve hükümlerini tahlil etmek |
| Dersin İçeriği | Fıkıh Usulü Bilimine Giriş ve Temel Kavramlarını Öğrenmek |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Usul ve Fıkıh kavramlarını öğrenir ve temel ilişkiyi kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 2 | Hükümle ilgili temel kavramları ve kısımlarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 3 | Mezhep farklılıklarının kaynağını oluşturan usul kuralları kavrar ve çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 4 | Yöntem farklılıklarının dayandığı temel nasları, ayet ve hadisleri anlamanın yollarını kavrar ve değerlendirmeler yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 5 | İnsanların davranışlarını usul açısından değerlendirir ve sonuçlar üretir. | Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 6 | İslam Fıkhında İnsan ve Kamu haklarının temel dayanaklarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Metedoloji ve usulü fıkıh | |
| 2 | Bilgi ve Usulü Fıkıh Bilimi | |
| 3 | Fıkıh Usûlü: Kaynaklar Fıkıh usulünün oluşumunda Fakihlerin ve Kelamcıların yöntemleri | |
| 4 | Şâri’in buyruklarının insanların davranışları ile ilişkisi ve elde edilen sonuçlar | |
| 5 | Teklifi Hükümler-Yükümlülük doğuran hükümler | |
| 6 | Vaz’i hükümler- Hükümlerin var oluş analizleri | |
| 7 | İnsan olarak yükümlülük şartları | |
| 8 | İnsanların davranışlarının usul açısından değerlendirilmesi | |
| 9 | İnsan davranışları ile ilgili hükümlerin dayandığı gerekçeler ve bunların tespiti | |
| 10 | İnsanların davranışlarının iptal ve geçerlilik şartları | |
| 11 | Hak kavramının insan davranışları bağlamında hukuki sonuçları itibariyle analizi | |
| 12 | Hüküm verme yetkisinin Yaratıcı-evren ve insan bağlamında değerlendirilmesi | |
| 13 | Hüküm verme yetkisinin Yaratıcı-evren ve insan bağlamında değerlendirilmesi | |
| 14 | Ku’ran – Sünnet ve Vahiy beyanlarını anlama yöntemleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ahmet Fehmi Ebu Sünne, Muhadarat fi Usûlü’l-Fıkhi |
| Ders Kaynakları | 1. Sadruşşeria, et-Tavdih |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Usul ve Fıkıh kavramlarını öğrenir ve temel ilişkiyi kurar. | |
| 2 | Hükümle ilgili temel kavramları ve kısımlarını tanır. | |
| 3 | Mezhep farklılıklarının kaynağını oluşturan usul kuralları kavrar ve çözümler. | |
| 4 | Yöntem farklılıklarının dayandığı temel nasları, ayet ve hadisleri anlamanın yollarını kavrar ve değerlendirmeler yapar. | |
| 5 | İnsanların davranışlarını usul açısından değerlendirir ve sonuçlar üretir. | |
| 6 | İslam Fıkhında İnsan ve Kamu haklarının temel dayanaklarını kavrar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü | 144 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||