| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Tefsir Çalışmalarında Araştırma Teknikleri | TFS 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SONER AKSOY | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim | 
| Dersin Amacı | Bilimsel araştırma prensipleri ve metotlarının kavranması; Kur´an çalışmaları ve Tefsir alanında da bilimsel araştırma niteliğinin kazandırılması amaçlanmaktadır.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Genel bilimsel araştırma tekniklerinin Kur´an araştırmalarında da teorik ve pratik olarak kavratılması ve Tefsir´in diğer disiplinlerle ilgisinin araştırma safhasında gösterilmesi sağlanacaktır.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Bilimsel araştırma çeşitlerini ve modellerini tanıyıp kavrar. | Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, | 
| 2 | Araştırma proje taslağı hazırlar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, | 
| 3 | Kaynak kullanma ve veri toplama tekniklerini tanır ve verileri değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, | 
| 4 | Temel İslam Bilimleri alanındaki bir bilimsel araştırmayı rapor edebilme usul ve esaslarını tanır ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, | 
| 5 | Tefsir alanındaki klasik ve modern literatürü tanır, bunlardan veri toplayıp bu verileri bilimsel ölçülerde sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, | 
| 6 | Kur?an ve Tefsir sahasındaki oryantalistik çalışmaları tanır ve bunlar üzerinde bilimsel değerlendirmeler yaparak rapor eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, | 
| 7 | Kur?an ve Tefsir alanıyla ilgili konularda analiz yapabilir ve yeni bilgiler üretebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, | 
| 8 | Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Giriş: Bilimsel Araştırma Nedir? | |
| 2 | Bilimsel Araştırma Safhaları | |
| 3 | Veri Toplama Yöntem ve Analiz Teknikleri | |
| 4 | Kur?an ilimleri, Tefsirin Konuları ve Diğer Disiplinlerle ilişkisi | |
| 5 | Tefsir Alanındaki Klasik ve Modern Literatürün Tanıtımı | |
| 6 | Başlıca Kütüphaneler ve İnternet Siteleri | |
| 7 | Kur?an ve Tefsir Sahasındaki Oryantalistik Çalışmalar | |
| 8 | Kur?an ve Tefsir Sahasındaki Oryantalistik Çalışmalar | |
| 9 | Bilimsel Makale Yazım İlkeleri | |
| 10 | Örnek Makale Analizleri | |
| 11 | Araştırma Raporu Hazırlama, Yorumlama ve Yazım Teknikleri | |
| 12 | Yüksek Lisans ve Doktora Tez Hazırlama İlkeleri | |
| 13 | Örnek Tez Proje Analizleri | |
| 14 | Değerlendirme | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Suat Cebeci, Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri, İst. 2002.  | 
                                
| Ders Kaynakları | 1- Robert. A. Day, Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır?, (çev: Gülay Aşkar Altay), Tübitak 1996.  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | 
|---|---|---|
| 1 | Bilimsel araştırma çeşitlerini ve modellerini tanıyıp kavrar. | |
| 2 | Araştırma proje taslağı hazırlar ve uygular. | |
| 3 | Kaynak kullanma ve veri toplama tekniklerini tanır ve verileri değerlendirir. | |
| 4 | Temel İslam Bilimleri alanındaki bir bilimsel araştırmayı rapor edebilme usul ve esaslarını tanır ve uygular. | |
| 5 | Tefsir alanındaki klasik ve modern literatürü tanır, bunlardan veri toplayıp bu verileri bilimsel ölçülerde sınıflandırır. | |
| 6 | Kur?an ve Tefsir sahasındaki oryantalistik çalışmaları tanır ve bunlar üzerinde bilimsel değerlendirmeler yaparak rapor eder. | |
| 7 | Kur?an ve Tefsir alanıyla ilgili konularda analiz yapabilir ve yeni bilgiler üretebilir. | |
| 8 | Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapar. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 70 | 
| 1. Kısa Sınav | 30 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 | 
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Final | 1 | 25 | 25 | 
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||