| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kelam İstidlal Metodları | KLM 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Başlangıç döneminden günümüze kelam metotlarını tanımak. |
| Dersin İçeriği | İslam kelamının tarihsel süreç içerisinde kullandığı metotları ortaya koymaktır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenciler kelamın inanç problemleriyle ilgili geliştirdiği metodojiyi karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, |
| 2 | Kelamın kullandığı metotların diğer ilim dallar ile analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, |
| 3 | Dönemsel kelam metotlarındaki farklılaşmaları kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, |
| 4 | Metot farklılıklarının kelam okullarına göre uygulanış biçimlerini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, |
| 5 | Kullanılan metotlardaki dil ve üslup özelliklerini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, |
| 6 | Kullanılan yöntem ve üslubun temel amacı gerçekleştirmedeki gücü ve uygulamadaki oluşturduğu problemleri yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Metot, metot üzerine genel değerlendirme | |
| 2 | Bilgi; tanımı, bilgi teorisi, bilgi kaynakları | |
| 3 | Zorunlu ilim, Nazari ve istidlali ilim | |
| 4 | İlim-Delil ilişkisi; delilin tanımı, türleri | |
| 5 | Aklî delil, naklî delil | |
| 6 | Katî ve zannî delil | |
| 7 | Kelam ilminde kullanılan istidlâl türleri | |
| 8 | İstidlal türlerinin kökenleri | |
| 9 | Eş´arî´nin kullandığı metodlar | |
| 10 | Matüridî´nin kullandığı metodlar | |
| 11 | Bakıllaninin kullandığı metodlar | |
| 12 | Gazzâlî´nin kullandığı metodlar | |
| 13 | Ebu´l-Muîn en-Nesefî´nin eserlerindeki kullandığı metodlar | |
| 14 | Genel bir değerlendirme. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Hasan Mahmud, el-Medhal, Câbir İdris Ali Emîr, Menhecüs-Selef vel-Mütekellimîn. |
| Ders Kaynakları | Eşari, el-İbâne an usûlid-diyâne, Maturidî, Kitabut-tevhid. Cüveynî, el-İrşad, eş-Şâmil, Bakıllanî, et-Temhîd, el-İnsaf, Bağdâdî, Usûlud-din, Fahreddin er-Râzî, el-Muhassal Ebul-Muîn en-Nesefî, Tabsıratul-edille |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Öğrenciler kelamın inanç problemleriyle ilgili geliştirdiği metodojiyi karşılaştırır | |
| 2 | Kelamın kullandığı metotların diğer ilim dallar ile analiz eder | |
| 3 | Dönemsel kelam metotlarındaki farklılaşmaları kavrar | |
| 4 | Metot farklılıklarının kelam okullarına göre uygulanış biçimlerini analiz eder | |
| 5 | Kullanılan metotlardaki dil ve üslup özelliklerini karşılaştırır. | |
| 6 | Kullanılan yöntem ve üslubun temel amacı gerçekleştirmedeki gücü ve uygulamadaki oluşturduğu problemleri yorumlar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||