| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Mezhebi Tefsir Geleneği | IMT 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Özellikle klasik dönemde mezhebi eğilimlerin tefsirde nasıl kullanıldığı konusunda öğrencileri bilgilendirmek |
| Dersin İçeriği | Klasik tefsirler, erken dönem mezhebi tefsirler ve bunların temel özellikleri; Harici, Şii, Mutezili, Sünni tefsirlerden örnekler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Mezhebi tefsiri tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Mezheplerin tefsir geleneklerini tasvir eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Mezhebi görüşlerin tefsire nasıl yansıdığını gösterir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Mezheplerin önemli temsilcileri ve eserlerini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Mezhebi yorumları örneklendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Mezhebi yorumları değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Klasik tefsirin genel özelliklerine giriş | |
| 2 | Mezhebi tefsir ile ilgili temel yaklaşımlar | |
| 3 | Erken dönem mezhebi tefsirler | |
| 4 | Harici tefsir geleneğinin temel özellikleri | |
| 5 | İbadi tefsir geleneği | |
| 6 | Şii tefsir geleneğinin genel özellikleri | |
| 7 | Zeydi tefsir geleneği | |
| 8 | Batıni tefsir geleneği | |
| 9 | Mutezili tefsir geleneği | |
| 10 | Sünni tefsir geleneğine genel bir bakış | |
| 11 | Sünni tefsirde öteki ile ilgili yaklaşımların değerlendirilmesi | |
| 12 | Modern dönemde fırka tefsirlerinin genel değerlendirilmesi (I) | |
| 13 | Modern dönemde fırka tefsirlerinin genel değerlendirilmesi (II) | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. Zehebi, et-tefsir vel-mufessirun |
| Ders Kaynakları | 1) Celal Kırca, "Mezhebi Tefsir Ekolünün Ortaya Çıkışı", İslami Araştırmalar Dergisi, Sayı 5, Ekim 1987. 2) Çelik, Hüseyin - Sabuhi Shahavatov 3) HABİBOV, Aslan (2007), İlk Dönem Şîa Tefsir Anlayışı (Basılmamış Doktora Tezi) AÜSBE, Ankara. 4)TABERSÎ, Ebû Ali Eminüddin Fazl b. Hasan b. Fazl (2008) Mecmeu’l-Beyân fî Tefsiri’l-Kur’ân, Beyrut. 5) TÛSÎ, Ebû Ca‘fer Muhammed b. Hasen b. Alî Tûsî (t.y.). et-Tibyân fi Tefsîri’l-Kur’ân, Beyrut. 6) AYYÂŞÎ, Ebu'n-Nadr Muhammed b. Mes’ud (1991/1411). Tefsiru'l-Ayyâşî, thk. Hâşim Resuli Muhallatî, Beyrut. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Mezhebi tefsiri tanımlar | |
| 2 | Mezheplerin tefsir geleneklerini tasvir eder | |
| 3 | Mezhebi görüşlerin tefsire nasıl yansıdığını gösterir | |
| 4 | Mezheplerin önemli temsilcileri ve eserlerini tanır | |
| 5 | Mezhebi yorumları örneklendirir | |
| 6 | Mezhebi yorumları değerlendirir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||