| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Tefsir Metinlerinin Elştirel Analizi | TFS 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. GÖKHAN ATMACA | 
| Dersi Verenler | Prof.Dr. GÖKHAN ATMACA, | 
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim | 
| Dersin Amacı | Tefsir edebiyatının oluşumu ve kronolojik olarak tefsirler arasındaki metodik, edebi farklılıklar ve metin analizleri.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Önemli tefsirlerin metin analizleri ve örnek metin tahlilleri.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Genel Metin analizi kuramını tarif eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, | 
| 2 | Tarihsel ve filolojik eleştiriyi açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, | 
| 3 | Erken Dönem ve Çağdaş dönem tefsir çalışmalarını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, | 
| 4 | Yöntem farklılıklarını tasvir eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, | 
| 5 | Sosyo-kültürel bağlamın yoruma etkisini sorgular | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, | 
| 6 | Tefsir metinlerini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Genel Metin analizi kuramına giriş | |
| 2 | Tarihsel ve filolojik eleştiri | |
| 3 | Erken Dönem tefsir çalışmaları | |
| 4 | Klasik dönem tefsir çalışmaları | |
| 5 | Klasik dönem sonrası süreç | |
| 6 | Tefsir çalışmalarında Yorum ve Yöntem farklılıkları | |
| 7 | Necm Suresi 1-10. ayetlerin analizi | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Maide suresi 6. ayetin analizi | |
| 10 | Enam suresi 7. âyetin analizi | |
| 11 | Taha suresi 85. ayetin analizi | |
| 12 | Nisa 34. ayetin analizi | |
| 13 | Maide 111-115. Ayetlerin analizi | |
| 14 | Yusuf 24. Ayetin Analizi | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | ez-Zehebî, Muhammed Hüseyn, et-Tefsîr ve’l Müfessirûn, Dâru’l Kalem, Beyrut. 
  | 
                                
| Ders Kaynakları | 1- Mukâtil, Ebû’l Hasen b. Süleyman b. Beşîr el Ezdî el Belhî, Tefsîru Mukâtil b. Süleymân, thk. Ahmed Ferîd, Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2003. 2- Maturidî, Ebû Mansur, Te’v îlâtu'l-Kur’ân, thk. Bekir Topaloğlu, Ahmet Vanlıoğlu, İstanbul: Mizan Yay., 2005. 3- Beğavî, Ebû Muhammed el-Hüseyn b. Mes‘ûd, Meâlimu’t-Tenzîl, thk. Muhammed Abdullah en-Nemr, Osman Cum?a Damiriyye, Süleymân Müslim el-Harsî, Riyad: Dâru’t-Tayyibe , 1409/1989. 4- Tabersî, Ebu'l-Fadl Hasan b. Fadl, Mecme?u'l-Beyân fî Tefsîri'l-Kur'ân, thk. İbrâhîm Semsüddîn, Beyrut: Dâru'l-Kütübi'l-İlmiyye, 1997. 5- Beydâvî, Nasiruddin Ebu’l-Hayr Abdullah, Envâru’t-Tenzil ve Esrâru’t-Te’vil, Haz. Muhammed Abdurrahman el-Mar’aşli, Beyrut: Dâru İhyai Turasi’l-Arabî, 1997. 
 
  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | 
|---|---|---|
| 1 | Genel Metin analizi kuramını tarif eder | |
| 2 | Tarihsel ve filolojik eleştiriyi açıklar | |
| 3 | Erken Dönem ve Çağdaş dönem tefsir çalışmalarını tanır | |
| 4 | Yöntem farklılıklarını tasvir eder | |
| 5 | Sosyo-kültürel bağlamın yoruma etkisini sorgular | |
| 6 | Tefsir metinlerini değerlendirir | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 40 | 
| 1. Kısa Sınav | 20 | 
| 2. Kısa Sınav | 20 | 
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 | 
| 1. Final | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 | 
| Final | 1 | 25 | 25 | 
| Kısa Sınav | 5 | 5 | 25 | 
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 2 | 2 | 
| Toplam İş Yükü | 153 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||