| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Tarih Boyunca Hadislerin Anlaşılması Meselesi | HAD 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ | 
| Dersi Verenler | Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ, | 
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Anlaşılmasında güçlük bulunan konular ihtiva eden bazı hadislerin klasik dönemden günümüze kadar yazılan hadis şerhlerinde nasıl anlaşıldığını kronolojik olarak takip etmek | 
| Dersin İçeriği | Sahih-i Buhârîe bulunan ve anlaşılmasında güçlük bulunan bazı hadislerin, Kütüb-i tis çerçevesinde tahrici yapılarak ilgili şerhlerdeki yorumları değerlendirilmektedir. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Hadis şerh literatürünü tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Performans Görevi, | 
| 2 | Hadis şerh yazarlarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Performans Görevi, | 
| 3 | Günümüzde muhateva açısından tartışılan hadisleri tahlil eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Performans Görevi, | 
| 4 | Tartışılan hadislerin tarihi yorum sürecini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Performans Görevi, | 
| 5 | Klasik dönemdeki hadis yorumlarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Performans Görevi, | 
| 6 | Klasik ve modern dönem hadis yorumlarını mukayese eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Performans Görevi, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Giriş: Hadisin Önemi | |
| 2 | Kavram ve İçerik Olarak Sünnetin Anlamı | |
| 3 | Hadislerin Açıklanması zorunluluğu, İlk hadis yorumlama çalışmaları, Şerh ve haşiye kavramları | |
| 4 | Kütüb-i tis ve şerhleri | |
| 5 | Hadis 1: İnsanın yaratılışının kırk günde tamamlanması | |
| 6 | Hadis 2: Kadının idareci olması | |
| 7 | Hadis 3: Ruet-i hilâl | |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Hadis 4: İki büyük topluluğun birbiriyle savaşacağı | |
| 10 | Hadis 5: Halifeliğin 12 kişiye kadar aziz olacağı | |
| 11 | Hadis 6: Kadının yalnız başına yolculuk etmesi | |
| 12 | Hadis 7: Hz. Ademn boyu | |
| 13 | Hadis 8: Hz. İsâın dünyaya ineceği | |
| 14 | Genel değerlendirme | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Sahîh-i Buhârîen seçilmiş hadisler | 
| Ders Kaynakları | 1. Çakan, İsmail L. Hadis Edebiyatı 2. Aamî, M. Mustafa, İlk Devir Hadis Edebiyatı Tarihi 3. Kütüb-i Tis ve Şerhleri  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | 
|---|---|---|
| 1 | Hadis şerh literatürünü tanır. | |
| 2 | Hadis şerh yazarlarını değerlendirir. | |
| 3 | Günümüzde muhateva açısından tartışılan hadisleri tahlil eder. | |
| 4 | Tartışılan hadislerin tarihi yorum sürecini değerlendirir. | |
| 5 | Klasik dönemdeki hadis yorumlarını değerlendirir. | |
| 6 | Klasik ve modern dönem hadis yorumlarını mukayese eder. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ödev | 100 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 | 
| Ödev | 1 | 15 | 15 | 
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||