| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İslam Hukuku Metodolojisi | ISH 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SONER DUMAN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. SONER DUMAN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İslam hukukunun kaynaklarını ve felsefi temellerini tanıtma |
| Dersin İçeriği | İslam fıkıh ve hukuk biliminin temel kaynakları ve bunları anlama yolları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Fıkhın temel kaynaklarını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 2 | Temel kaynaklardan bilgi edinme metodunu tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 3 | Mezhep farklılıklarından doğan hukuki içtihatları çözümler | Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 4 | Farklı içtihatların ve mezheplerin yakınlaştırılmasının yollarını değerlendirir | Proje Temelli Öğrenme , Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 5 | Tearuz ve çözüm yollarını tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 6 | Nasları anlamanın esaslarını değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Metedoloji ve usulü fıkıh | |
| 2 | Epistemoloji ve usulü fıkıh | |
| 3 | Usulü fıkıh: Kaynaklar | |
| 4 | Kuran | |
| 5 | Sünnet | |
| 6 | İcma | |
| 7 | Tali Kaynaklar | |
| 8 | Anlamanın esasları | |
| 9 | Hüküm ve Hakim: İslam Hukukunun Sekülerleği | |
| 10 | Nasları anlamanın imkânı | |
| 11 | Kaynakları anlamada dil sorunu | |
| 12 | Tearuz ve çözüm yolları | |
| 13 | Hukuk birliğinin zorunluluğu ve mezhepleri birleştirme Meselesi | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | DİA ilgili maddeler Soner Duman, Usul Yazıları |
| Ders Kaynakları | 1. Zekiyyuddin Şaban, İslam fıkıh usulü |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Fıkhın temel kaynaklarını tanır | |
| 2 | Temel kaynaklardan bilgi edinme metodunu tanır | |
| 3 | Mezhep farklılıklarından doğan hukuki içtihatları çözümler | |
| 4 | Farklı içtihatların ve mezheplerin yakınlaştırılmasının yollarını değerlendirir | |
| 5 | Tearuz ve çözüm yollarını tartışır | |
| 6 | Nasları anlamanın esaslarını değerlendirir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 144 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||