| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İhvan-I Safa Düşüncesi | FDI 516 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Ön koşul yoktur. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Herhangi bir İslam düşüncesi dersi bu konuda faydalı olabilir. |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRAH KAYA |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. EMRAH KAYA, |
| Dersin Yardımcıları | Bu dersin yardımcısı yoktur. |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | İslam düşüncesinin önemli birer parçası olan kelam, felsefe ve tasavvuf alanlarına felsefî yaklaşımların nüfuz etmesinde etkili olan İhvân-ı Safâ topluluğunun düşüncesinin incelenmesi bu alanda çalışan araştırmacılar için bir bakış açısı kazandıracaktır. |
| Dersin İçeriği | İhvân-ı Safâ Hakkında Genel Bilgiler, İhvân-ı Safâ Risalelerinin Tanıtımı, Risalelerde Ele Alınan Konular, Risalelerin İslam Düşüncesine Etkisi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İhvan-ı Safa düşünce sistemini öğrenir | Beyin Fırtınası, | Ödev, |
| 2 | Düşünce sistemleri arasındaki ilişkiyi öğrenir | Beyin Fırtınası, | Ödev, |
| 3 | İhvan-ı Safa'nın felsefe ve tasavvuf arasında köprü oluşunu öğrenir | Beyin Fırtınası, | Ödev, |
| 4 | Şii düşüncenin Sünni düşünceye etkisini gözlemler | Beyin Fırtınası, | Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İhvân-ı Safâ'nın İnancının ve Rabbânîlerin Mezhebinin Açıklanması | |
| 2 | İmanın Mahiyeti ve Araştırmacı Müminleri Özellikleri | |
| 3 | İlahi ve Dini Yasalara Dair İlimler | |
| 4 | Oluş ve Bozuluşun Açıklanması | |
| 5 | Hayvanların ve Hayvan Türlerinin Yaratılışı | |
| 6 | Bedenin Oluşumu | |
| 7 | İhvân-ı Safâ'ya Göre Aklî İlkeler | |
| 8 | Vize | |
| 9 | İkinci Analitiklerin (Burhân) Anlamı | |
| 10 | Tabiî-Beşerî Cisimlerde Cüz'î Nefislerin Meydana Gelişi | |
| 11 | Ahlakın Islahı ve Nefsin Terbiyesinde Sayısal ve Geometrik Oran | |
| 12 | Ahlakın Anlamı, Farklı Oluşunun Nedenleri ve Ahlaki Hastalıkların Çeşitleri | |
| 13 | Nefsin Eğitilmesinde ve Ahlakın Düzeltilmesinde Duyu ve Duyum | |
| 14 | İhvân-ı Safâ ve Risaleler Hakkında Genel Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Kollektif. İhvân-ı Safâ Risaleleri, 5 cilt (İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2012). İsmail Taş. İhvan'ı Safa'da Felsefe ve Din Münasebeti (Konya: Palet Yayınları, 2012). Şahin Filiz. İlk İslam Hümanistleri İhvanı- Safa Topluluğu ve İnsan Felsefesi (Ankara: Bilim ve Ütopya Kitaplığı, 2011). Bayram Ali Çetinkaya. İhvan-ı Safa’nın Dini ve İdeolojik Söylemi (Ankara: Elis Yayınları, 2003). Enver Uysal. İhvân-ı Safâ Felsefesinden Tanrı ve Alem (İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 1998). |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 2 | Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. | X | |||||
| 3 | Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. | X | |||||
| 4 | Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | X | |||||
| 6 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
| 9 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İhvan-ı Safa düşünce sistemini öğrenir | |||||||||
| 2 | Düşünce sistemleri arasındaki ilişkiyi öğrenir | |||||||||
| 3 | İhvan-ı Safa'nın felsefe ve tasavvuf arasında köprü oluşunu öğrenir | |||||||||
| 4 | Şii düşüncenin Sünni düşünceye etkisini gözlemler |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Performans Görevi (Seminer) | 2 | 10 | 20 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 149 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||