Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sistem Teorisi | EEM 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Sinyaller ve Sistemler (signals and systems) dersinin alınmış olması, sistem teorinin anlaşılmasını pekiştirir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AŞKIN DEMİRKOL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AŞKIN DEMİRKOL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sistem kavramını anlamak ve geliştirmek, Sistemlerin sınıflandırılması, lineer sistemlerin özellikleri, Lineer sistem teorisi için gerekli marematiksel ön bilgilerin verilmesi, Lineer sistemlerin durum uzayı modelinin elde edilmesi, Lineer sistemlerin durum uzayında kutup yerleştirme tekniklerinin verilmesi, Lineer sistemlerde kararlılık, kontroledilebilirlik ve gözlemlenebilirlik kavramlarnın durum uzayında incelenmesi ve gözlemleyici tasarımı. |
Dersin İçeriği | Lineer sistem teorisi için gerekli teorik ve matematiksel bilgiler, Lineer sistemlerin dinamik davranışları için gerekli durum uzayı modellerinin elde edilmesi, Lineer sistemlerin analizi ve durum uzayında kutup yerleştirme, Gözlemleyici kavramı ve gözlemleyici tasarımı, Kararlılık. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Lineer sistem teorisine ilişkin temel kavramlar hakkında gerekli bilgiye sahip olmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
2 | Lineer sistemleri durum uzayında modelleme ve analiz etme becerisini kazanmak, lineer sistemlerin durum uzayına dair durum geçiş matrisi, kontroledilebilirlik ve gözlemlenebilirlik kavramlarını yorumlayabilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sistemlerin sınıflandırılması. | |
2 | Matematiksel önbilgiler: matris tabanlı işlemler ve vektörel analizler,Cayley-Hamilton yaklaşımı. | |
3 | Öz değer ve öz vektör kavramları, hesaplanmaları ve lineer sistemlerin davranışlarına etkisi. | |
4 | Lineer sistemlerde sinyal analizleri. | |
5 | Lineer sistemlerin zaman – frekans uzayındaki davranış ve analizleri. | |
6 | Lineer sistemler için Durum - Uzayı (state-space) modeli ve transfer fonksiyonu verilen lineer sistemlerin Durum-Uzayı modellerinin elde edilmesi. | |
7 | Durum geçiş matrisinin hesaplanması, kararlılık, kontroledilebilirlik ve gözlemlenebilirlik kavramları. | |
8 | İndirgenmiş minimal sistemler ve koordinant dönüşümü. | |
9 | Önemli kanonik şablonlar. | |
10 | Lyapunov kararlılğı, sistemlerin lineerleştirilmeleri. | |
11 | Durum geribesleme ile kutup yerleştirme. | |
12 | Lineer regülatörler, kompensatörler ve tasarımları. | |
13 | Gözlemleyiciler, gözlemleyici tasarımı ve asimtotik gözlemleyiciler. | |
14 | Ayrık sistemlerin ayrık durun-uzay modeli ve sürekli-ayrık durum-uzayı dönüşümü. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Aşkın Demirkol, Sistem Teorisi Ders Notları. |
Ders Kaynakları | 1.Ludwig Von Bertalanffy , General System Theory : Foundations, Development, Applications, George Braziller, NewYork, 1969. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ara Sınav | 60 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |