Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Metalurjide Diyagramlar | MTM 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYSUN AYDAY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AYSUN AYDAY, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Metalurji ve malzeme mühendisliği alanında karşımıza çıkan diyagramların okunabilmesi ve bu diyagramların ve çıktılarının endüstriyel olarak kullanılabilirliğinin ve yorumlanmasında bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Ellingham diyagramı ve uygulamaları, pourbaix diyagramları ve uygulamalar, Serbest enerji diyagramları ve uygulamaları, Faz diyagramları (bir bileşenli, iki bileşenli, üç bileşenli) ve uygulamaları, Fe-C diyagramı ve uygulamaları, Zaman-sıcaklık-dönüşüm (TTT) diyagramı . |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ellingham diyagramını uygulamayı öğrenir | Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
2 | Faz Diyagramlarının termodinamik ile ilişkilendirmesini öğrenir | Anlatım, | Sınav, |
3 | Pourbaix diyagramlarının uygulamasını öğrenir | Anlatım, | Sınav, |
4 | Denge Diyagramlarının uygulamasını öğrenir | Anlatım, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, temel kavramlar ve tanımlamalar | |
2 | Ellingham diyagramı ve uygulamaları | |
3 | Pourbaix diyagramları ve uygulamaları | |
4 | Serbest enerji diyagramları ve uygulamaları | |
5 | Faz Diyagramlarının termodinamiği, serbest enerji-denge diyagramı eğrileri | |
6 | Tek bileşenli denge diyagramları ve örnekler | |
7 | İki bileşenli denge diyagramları ve örnekler: İzomorf sistemler, katı halde çözünürlük göstermeyen ve kısmen çözünen diyagramalar | |
8 | Üç bileşenli denge diyagramları , üçgen diyagramları | |
9 | SiO2-CaO-Al2O3 , SiO2-Al2O3-MgO , SiO2-CaO-TiO2 sistemleri ve uygulamaları | |
10 | Fe-C denge diyagramı ve uygulamaları | |
11 | Hesaplamalı Fe-C denge diyagramları | |
12 | Zaman-sıcaklık-dönüşüm (TTT) diyagramı ve uygulamaları,Sürekli Soğuma Dönüşüm (CCT) Diyagramları | |
13 | ||
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1) D.R.GASKELL, Introduction to the thermodynamics of materials, 4th Ed., Taylor & Francis Group, New York, 2003. 2) W. Callister, D. G. Rethwisch, Materials Science and Engineering An Introduction, 2009 3) D. R. Askeland, P. P. Fulay, Essentials of Materials Science and engineering, 2009 4) A. K. Sinha, Physical Metallurgy Handbook, 2003
5) D. Brandon, W. Y. Kaplan, Microstructural Characterization of Materials, 2008 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 140 | 140 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |