| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İleri Seramik Üretimi | MTM 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AHMET ATASOY |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Geleneksel ve ileri seramik kavramları, endüstriyel uygulamaları, kullanım alanları ve termo-mekanik özellikleri hakkında bilgi vermek, yeni nesil işlenebilir (MAX fazlı) seramikler ve seramik sistemlerini tanımak, aşırı yüksek sıcaklıkta kullanılan seramik malzemeleri ve özelliklerini, üretim yöntemleri hakkında bilgi vermek |
| Dersin İçeriği | Seramik ve ileri seramik malzemelerin kristal yapıları, sınıflandırılması, termo-mekanik özellikleri, kullanım alanları, İleri seramik hammaddeleri ( Oksit, Metalik, Karbür, Nitrür, veya 2li 3lü karışımlar), ileri seramiklerin üretim yöntemleri (SPS, SHS, CVD), MAX fazlı ileri seramik sistemler, özellikleri kullanım alanları ve üretimi 312 Ti3SiC2, seramiklerin şekillendirilmesi, UHTC- Aşırı yüksek sıcaklık seramikleri, özellikleri ve üretimi, Kompozit teorisi, İleri seramik matris kompozitler, |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Geleneksel ve ileri seramik kavramlarını tanımlar ve özelliklerini ilişkilendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 2 | İleri seramiklerin termo mekanik özelliklerine bağlı olarak kullanım şartları belirler ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 3 | İleri seramik ham maddelerini, prosesleri ve üretim yöntemlerini tanımlar ve karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 4 | Yeni nesil seramik ve sistemlerini tanımlar, özeliklerine bağlı olarak kullanım amacını ve ilişkilendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 5 | Kompozit ve seramik matris kompozit kavramını tanımlar ve endüstriyel uygulamalara ilişkilendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, Sınav, Sözlü Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Seramik ve ileri seramik malzemelerin kristal yapıları, sınıflandırılması, | |
| 2 | Termo-mekanik özellikleri, kullanım alanları, | |
| 3 | İleri seramik hammaddeleri ( Oksit, Metalik, Karbür, Nitrür, veya 2li 3lü karışımlar), | |
| 4 | Seramiklerin şekillendirilmesi ve toklaştırılması (pişirimi) | Forming and densification of ceramics |
| 5 | ileri seramiklerin üretim yöntemleri (SPS, SHS, CVD), | |
| 6 | Oksit esaslı seramikler, Zirkonya, alümüna, mullite | |
| 7 | Nitrür esaslı seramikler, bor nitrür, silisyum nitrür, SiAlON seramikler | |
| 8 | Karbür esaslı seramikler, bor karbür, titanyum karbür, | |
| 9 | Borür esaslı seramikler, ZrB2, TiB2, | |
| 10 | Yeni nesil seramikler : MAX fazlı seramik sistemler, özellikleri kullanım alanları | |
| 11 | MAX fazlı Ti3SiC2 üretimi | |
| 12 | UHTC- Aşırı yüksek sıcaklık seramikleri, özellikleri ve üretimi, | |
| 13 | UHTC- ZrB2/ZrC//SiC-Al2O2 üretimi | |
| 14 | Seramik kompozit teorisi, |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | - |
| Ders Kaynakları | Clasic and Advanced Ceramics From Fundementals to Applications, R B Heimanm, Wiley MAX Phases: Properties of Machinable Carbides and Nitrides. MW Barsoum, 2010, Wiley. Ceramics Science and Technology v3. Synthesis and Processing. R. Reidel, 2012, Wiley. Ultra-High Temperature Ceramics: Materials for Extreme Environment Application. W G. Fahrenholtz. 2014 Wiley. MAX Phases and Ultra-High Temperature Ceramics for Extreme Environments, I. M Low, IGI, 2013 Handbook of Ceramic Composites, N P. Bansal, Kluwer, 2005 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
| 1 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
| 5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
| 6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 6 | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir. | X | |||||
| 7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
| 8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
| 9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
| 10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
| 11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
| 11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
| 12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
| 12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Geleneksel ve ileri seramik kavramlarını tanımlar ve özelliklerini ilişkilendirir | |||||||||||||||||||
| 2 | İleri seramiklerin termo mekanik özelliklerine bağlı olarak kullanım şartları belirler ve uygular | |||||||||||||||||||
| 3 | İleri seramik ham maddelerini, prosesleri ve üretim yöntemlerini tanımlar ve karşılaştırır | |||||||||||||||||||
| 4 | Yeni nesil seramik ve sistemlerini tanımlar, özeliklerine bağlı olarak kullanım amacını ve ilişkilendirir | |||||||||||||||||||
| 5 | Kompozit ve seramik matris kompozit kavramını tanımlar ve endüstriyel uygulamalara ilişkilendirir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 15 |
| 2. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
| 2. Ödev | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 2 | 10 | 20 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 16 | 16 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 162 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||