Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Cam-Seramik Üretim Teknolojileri MTM 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ŞENOL YILMAZ
Dersi Verenler Prof.Dr. ŞENOL YILMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Seramik malzemelerin en önemlilerinden birisi olan cam, günlük yaşantımızda ve teknik uygulamalarda çok kullanılan bir malzemedir. Camların kontrollü kristalizasyonu ile üretilen cam-seramiklerde teknik seramikler arasında yer almaktadır. Önerilen bu dersin amacı, cam ve cam-seramiklerin üretimlerini, yapılarını, özelliklerini ve üretim teknolojilerini açıklamaktır.
Dersin İçeriği Cam oluşum teorileri, camların yapıları, cam hammaddeleri, camların ergitilmesi, cam fırınları, cam rafinasyonu, camların şekillendirme yöntemleri, camlarda faz dönüşümleri, camların kontrollü kristalizasyonu ve cam-seramik dönüşümü, cam-seramikler için çekirdeklendiriciler, cam-seramiklerin özellikleri ve uygulamaları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Camı ve cam oluşum teorilerini tanımlayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Cam çeşitlerini açıklayabilir. Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
3 Cam ergitme fırınlarını tanımlayabilir. Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
4 Cam ergitme reaksiyonlarını tanımlayabilir. Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
5 Cam üretim yöntemlerini açıklayabilir. Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
6 Cam-seramikleri tanımlayabilir ve cam-seramik dönüşüm mekanizmalarını açıklayabilir. Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
7 Cam-seramiklerin özelliklerini ve uygulama alanlarını açıklayabilir. Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Camların tanımı ve yapıları 1. Hafta Sunusu
2 Cam oluşum teorileri 2. Hafta Sunusu
3 Cam hammaddeleri 3. Hafta Sunusu
4 Camların ergitilmesi, Cam fırınları 4. Hafta Sunusu
5 Cam rafinasyonu 5. Hafta Sunusu
6 Camların şekillendirme yöntemleri 6. Hafta Sunusu
7 Camlarda faz dönüşümleri 7. Hafta Sunusu
8 Camların kontrollü kristalizasyonu ve cam-seramik üretimi 8. Hafta Sunusu
9 Cam-seramik üretimi için uygun camların seçimi 9. Hafta Sunusu
10 Kristalizasyon sırasında fiziksel özelliklerdeki değişimler 10. Hafta Sunusu
11 Cam-seramik sistemleri 11. Hafta Sunusu
12 Cam-seramikler için kullanılan çekirdeklendiriciler ve özellikleri 12. Hafta Sunusu
13 Cam-seramik malzemelerin özellikleri 13. Hafta Sunusu
14 Cam-seramik malzemelerin kullanım alanları 14. Hafta Sunusu
Kaynaklar
Ders Notu Doç.Dr. Şenol YILMAZ, Cam-Seramik Üretim Teknolojileri Ders Notları
Ders Kaynakları 1. Vogel, W., Structure and Crystallization of Glasses, Pergamon Press, Oxford, 1971.
2. McMillan, P. W., Glass-Ceramics, Academic Press, London, 1979.
3. Lewis, M. H., Glasses and Glass-Ceramics, Chapman and Hall, London, 1989.
4. Paul, A., Chemistry of Glasses, Chapman and Hall, London, 1990.
5. Zarzyckı, J., Glasses and Vitrous State, Cambridge Solid State Science Series, Cambridge, 1991.
Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
1 2021 GÜZ FBE CAM Sunu 1 6,61 MB
0 CAM FBE 2021 GÜZ ÖDEV ödev 0,75 MB
0 2021 GÜZ FBE CAM Sunu 2 11,84 MB
0 2021 GÜZ FBE CAM Sunu 3 6,47 MB
4 2021 GÜZ FBE CAM Sunu 4 11,98 MB
5 2021 GÜZ FBE CAM Sunu 5 3,48 MB
6 2021 GÜZ FBE CAM Sunu 6 6,52 MB
0 2021 GÜZ FBE CAM Sunu 7 19,66 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 70
1. Kısa Sınav 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 11 11
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 14 14
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6