Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer | FIZ 500 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SADIK BAĞCI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HAKAN YAKUT, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrenciye teorik ve deneysel bilimsel araştırma tekniklerinin öğretilmesi ve seminer yapabilme kabiliyetinin geliştirilmesi. |
Dersin İçeriği | Bu derste, bilimsel araştırma ve yazma teknikleri ana çizgileriyle ele alınacaktır. Bu bağlamda ders süresince, bilimsel bir araştırmanın oluşturulduğu kuramsal ve yöntemsel zemin, varsayım ve değişkenlerin önemi, araştırma tekniklerinin belirlenmesi, örneklemin seçilmesi, araştırma sorularının oluşturulması ve sonuçlarının sunulması üzerinde durulacaktır. Veri toplama, veri kaynaklarının seçimi, veri çözümlemesi ve araştırmanın yazılması süreçlerine ağırlık verilecek olan bu dersin sonunda, öğrencilerin bilimsel araştırma tekniklerini öğrenmesi ve etkili sunum yapma yeteneklerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırma tekniklerini öğrenir ve araştırmalarına uygular. | Bireysel Çalışma, | Ödev, Performans Görevi, |
2 | Proje hazırlanma süreçlerini bilir. | Anlatım, | Ödev, |
3 | Makale yazımında ve dergi seçiminde dikkat edilecek hususları bilir. | Alıştırma ve Uygulama, | Performans Görevi, Ödev, |
4 | araştırma konusu hakkında literatür araştırması yapabilir. | Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, | Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel Araştırmaya Giriş | |
2 | Bilimsel Araştırma Tasarımı ve Hipotezin kurulması | |
3 | Araştırmanın Amacı, Konusu ve Araştırma Sorularının Belirlenmesi Süreçleri | |
4 | Bilimsel Araştırma Sürecinde İnternet ve Kütüphane Tarama (Uygulama); Bilimsel Araştırma Makale Okuma Uygulaması | |
5 | Araştırma Yönteminin Belirlenmesi, Örneklem-Evren İlişkisi | |
6 | Bilimsel Proje Hazırlama Sürecinde dikkat edilmesi gereken hususlar | |
7 | Etkili sunum hazırlama | |
8 | Kaynak taraması ve bilimsel araştırma etiği | |
9 | Öğrenci Sunumları – Araştırma Tasarımı Örnekleri | |
10 | Öğrenci Sunumları – Araştırma Tasarımı Örnekleri | |
11 | Öğrenci Sunumları – Araştırma Tasarımı Örnekleri | |
12 | Öğrenci Sunumları – Araştırma Tasarımı Örnekleri | |
13 | Öğrenci Sunumları – Araştırma Tasarımı Örnekleri | |
14 | Öğrenci Sunumları – Araştırma Tasarımı Örnekleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1) Remzi Kıncal, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 2015, Nobel Akademi Yayıncılık. 3. Basım. 2) Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, 2011, Ankara: Nobel Kitabevi. 3) Halil Kazan, Bilimsel Araştırma Teknikleri, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, 2016 4) Robert A. Day, Çeviri: Gülay Aşkar ALTAY, Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır, Copyright © TÜBİTAK 1996 Oryx Press, 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans ve yüksek lisans eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. | X | |||||
2 | Bilim ve teknolojinin gelişiminde önemli bir yeri olan fizik temel biliminin önemini kavrayarak yenilikleri takip edip kendini geliştirebilme. | X | |||||
3 | Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. | X | |||||
4 | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. | X | |||||
5 | Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. | X | |||||
6 | Bilimsel ve mesleki etik anlayışına sahip olma ve bu anlayışı her türlü ortamda savunabilme. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
1. Kısa Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 2 | 20 |
Ödev | 10 | 2 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 10 | 2 | 20 |
Final | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |