| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çekirdek Fiziğinde Seçme Konular II | FIZ 522 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | İleri çekirdek Fiziği 2 dersi ile birlikte alınması tavsiye olunur. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | İleri Çekirdek Fiziği 1-2 derslerinin alınması tavsiye edilir. |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET BEKTAŞOĞLU |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. RECEP AKKAYA, |
| Dersin Yardımcıları | Nükleer Fizik EBD Araş.Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Çekirdek fiziğinde lisansüstü düzeyde seçilmiş konular ile ilgili kavramları öğretmek ve ileri teorik araştırmalarda bunları kullanma yeteneğini öğrencilere kazandırmak |
| Dersin İçeriği | Bağımsız parçacıklar modeli, Nükleer ortalama alan, Ortalama alan yaklaşımı ve fenomenolojik potensiyeler, Fock uzayı: Parçacık yaratma ve yok etme operatörlerinin özellikleri, Tek-parçacık operatörleri ve matris elemanları, Çok nükleonlu matris elemanlarının hesabı, Wick’in teoremi, Parçacık-deşik gösterimi, Parçacık ve deşik(hole) operatörlerinin özellikleri, BCS teorisi: BCS dalga fonksiyonu, Bağımsız kuaziparçacıklar modeli(Süperakışkan model), Uyarılmış durumlar ve kuaziparçacıklar |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Nükleer modelleri ana hatlarıyla açıklar ve aralarındaki farkları ortaya koyar. | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Bağımsız parçacıklar modelinin neyi ifade ettiğini ve çekirdeklerde hangi özellikleri açıklamada başarılı olduğunu açıklar. | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Nükleer ortalama alan ve bazı fenomenolojik potansiyeller hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Parçacık yaratma ve yok etme operatörlerinin özelliklerini yazarak çekirdek fiziğinde nerelerde kullanıldığını örneklerle açıklar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Tek-parçacık ve iki-parçacık operatörlerini ve matris elemanlarının gösterimini ifade eder. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Wick teoreminin kullanışlılığını birkaç alıştırma sorusu üzerinde gösterir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 7 | BCS ve Süperakışkanlık teorisini genel hatlarıyla anlatır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 8 | Kuaziparçacığın ne olduğunu ve Bogolyubov dönüşümlerini belirtir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bağımsız parçacıklar modeli | [1] Sayfa 10-25 |
| 2 | Nükleer ortalama alan | [2] Sayfa 39-40 |
| 3 | Ortalama alan yaklaşımı ve fenomenolojik potensiyeler | [2] Sayfa 40-50 |
| 4 | Fock uzayı: Parçacık yaratma ve yok etme operatörlerinin özellikleri | [2] Sayfa 63-67 |
| 5 | Tek-parçacık operatörleri ve matris elemanları | [2] Sayfa 67-70 |
| 6 | Çok nükleonlu matris elemanlarının hesabı ve Wick’in teoremi | [2] Sayfa 70-73 |
| 7 | Parçacık-deşik gösterimi | [2] Sayfa 74-77 |
| 8 | Problemler | [1] Sayfa 83-85 |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Parçacık ve deşik(hole) operatörlerinin özellikleri | [2] Sayfa 74-77 |
| 11 | BCS teorisi: BCS dalga fonksiyonu | [3] Sayfa 52-65 |
| 12 | Bağımsız kuaziparçacıklar modeli(Süperakışkan model) | [1] Sayfa 109-117 |
| 13 | Uyarılmış durumlar ve kuaziparçacıklar | [3] Sayfa 57-60 |
| 14 | Problemler | [2] Sayfa 414-415 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Soloviev S.G., ‘’Theory of Complex Nuclei’’ Pergamon Pres, Oxford 1976 |
| Ders Kaynakları | [3] Cottingham W.N., ‘’Çekirdek Fiziğine Giriş’’ Literatür Yayınları, 2001 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Lisans ve yüksek lisans eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. | X | |||||
| 2 | Bilim ve teknolojinin gelişiminde önemli bir yeri olan fizik temel biliminin önemini kavrayarak yenilikleri takip edip kendini geliştirebilme. | X | |||||
| 3 | Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. | X | |||||
| 4 | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. | ||||||
| 5 | Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. | ||||||
| 6 | Bilimsel ve mesleki etik anlayışına sahip olma ve bu anlayışı her türlü ortamda savunabilme. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Nükleer modelleri ana hatlarıyla açıklar ve aralarındaki farkları ortaya koyar. | ||||||
| 2 | Bağımsız parçacıklar modelinin neyi ifade ettiğini ve çekirdeklerde hangi özellikleri açıklamada başarılı olduğunu açıklar. | ||||||
| 3 | Nükleer ortalama alan ve bazı fenomenolojik potansiyeller hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
| 4 | Parçacık yaratma ve yok etme operatörlerinin özelliklerini yazarak çekirdek fiziğinde nerelerde kullanıldığını örneklerle açıklar. | ||||||
| 5 | Tek-parçacık ve iki-parçacık operatörlerini ve matris elemanlarının gösterimini ifade eder. | ||||||
| 6 | Wick teoreminin kullanışlılığını birkaç alıştırma sorusu üzerinde gösterir. | ||||||
| 7 | BCS ve Süperakışkanlık teorisini genel hatlarıyla anlatır. | ||||||
| 8 | Kuaziparçacığın ne olduğunu ve Bogolyubov dönüşümlerini belirtir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| 1. Proje / Tasarım | 10 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Proje / Tasarım | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 140 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||