Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yöneylem Araştırması-I | ENM 214 | 4 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SENA KIR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HARUN REŞİT YAZĞAN, Prof.Dr. ÖZER UYGUN, Dr.Öğr.Üyesi SENA KIR, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Serap Ercan Çömert, Arş.Gör.Sena KIR, Arş.Gör.Furkan Yener |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Endüstri Mühendisliği Bölümü Öğrencilerine Yöneylem Araştırmasını tanıtmak, Deterministik Yöntemler hakkında bilgilendirmek ve uygulama becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Yöneylem Araştırması (YA)nın Tanımı Tarihçesi Metodolojisi, YA Tekniklerine Genel Bakış, YAnın Diğer Bilim Dalları ile İlişkisi, YAnın Uygulama Alanları ve Uygulama Örnekleri, Deterministik YA Teknikleri: Doğrusal Programlama (DP) ve Özellikleri, DPnın Grafik Çözümü, Çeşitli DP Model Örnekleri, DP Modelinin Simpleks Çözümü: Standart Form, Temel Çözümler, Primal Simpleks Algoritma, Yapay Başlangıç Çözümü-M Yöntemi, İki Aşamalı Yöntem, Dual Simpleks Yöntem, Simpleks Yöntemde Özel Durumlar, Dualite Kavramı-Dual/Primal Çözümler Arasındaki İlişki, Dual Çözümlerin Ekonomik Yorumları-Gölge Fiatlar-İndirgenmiş Maliyetler, Duyarlılık Analizi, Optimalliği Etkileyen Değişimler, Olurluluğu Etkileyen Değişimler, Ulaştırma Modelleri, Tam sayılı Algoritmalar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğrusal Programlama (DP) ve özelliklerini bilmek, DPnın grafik çözümünü uygulamak ve yorumlamak | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
2 | DP model çözümlerinden Primal Simpleks, Yapay Başlangıç Çözümünü-M Yöntemi, İki Aşamalı Yöntem- hangi tür DP problemlerinin çözümüne uygulanabileceğini ayırabilmek ve kullanabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Dualite kavramı ve Dual/Primal çözümler arasındaki ilişkiyi bilmek ve dual çözümden primal çözümü elde etmeyi gerçekleştirebilmek, dual çözümlerin ekonomik anlamlarını yorumlayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
4 | DPnın duyarlılık analizini modelin çeşitli parametrelerinde oluşacak değişiklikleri hesap edebilmek ve ne gibi sonuçlara yol açacağını yorumlayabilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
5 | Ulaştırma Modellerini tanımlamak ve model örnekleriyle çözüm yöntemlerini bilmek, uygulamak, sonuçları yorumlayabilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
6 | Tamsayılı programlama yöntemini tanımak, hangi tür problemlere uygulanacağını bilmek ve bu problemlerin çözümüne uygulamak, sonuçları yorumlamak. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yöneylem Araştırmasına Giriş, Doğrusal Programlamaya Giriş | |
2 | Doğrusal Programlama, Model Kurma | |
3 | Model Kurma, DPnın Grafik Çözümü | |
4 | Primal Simpleks | |
5 | M-Yöntemi, İki Aşamalı Yöntem | |
6 | Dual Simpleks, Simplekste Özel Durumlar | |
7 | Dualite Kavramı, Dual Çözümlerin Ekonomik Yorumları | |
8 | Duyarlılık Analizi-Optimalliği Etkileyen Değişimler | |
9 | Yıliçi Sınavı | |
10 | Duyarlılık Analizi-Olurluluğu Etkileyen Değişimler | |
11 | Ulaştırma Modelleri-1 | |
12 | Ulaştırma Modelleri-2 | |
13 | Tamsayılı Programlama | |
14 | Hedef Programlama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yöneylem Araştırması-I Sakarya Üniversitesi, Ders Notu |
Ders Kaynakları | 1. Yöneylem Araştırması, Çeviren ve Uyarlayan Ş. Alp BARAY, Şakir ESNAF, 6. Basımdan Çeviri, İstanbul, Litaratür Yayıncılık, 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin, araştırma konularının incelenmesi amacıyla deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Doğrusal Programlama (DP) ve özelliklerini bilmek, DPnın grafik çözümünü uygulamak ve yorumlamak | |||||||||||
2 | DP model çözümlerinden Primal Simpleks, Yapay Başlangıç Çözümünü-M Yöntemi, İki Aşamalı Yöntem- hangi tür DP problemlerinin çözümüne uygulanabileceğini ayırabilmek ve kullanabilmek | |||||||||||
3 | Dualite kavramı ve Dual/Primal çözümler arasındaki ilişkiyi bilmek ve dual çözümden primal çözümü elde etmeyi gerçekleştirebilmek, dual çözümlerin ekonomik anlamlarını yorumlayabilmek | |||||||||||
4 | DPnın duyarlılık analizini modelin çeşitli parametrelerinde oluşacak değişiklikleri hesap edebilmek ve ne gibi sonuçlara yol açacağını yorumlayabilmek. | |||||||||||
5 | Ulaştırma Modellerini tanımlamak ve model örnekleriyle çözüm yöntemlerini bilmek, uygulamak, sonuçları yorumlayabilmek. | |||||||||||
6 | Tamsayılı programlama yöntemini tanımak, hangi tür problemlere uygulanacağını bilmek ve bu problemlerin çözümüne uygulamak, sonuçları yorumlamak. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |