Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilim ve Araştırma Etiği EFG 004 0 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET SAKİN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AHMET SAKİN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Dersin Amacı

Bilimin doğası,gelişimi ve temel kavramlarını bilmek ve açıklamak. Bilimsel araştırmanın temel özelliklerini ve ilkelerini tanımlayabilme. Etik kavramı ve etik teorilerini açıklama. Araştırma etiğinin temel özelliklerini ve kavramlarını açıklayabilme.

 

Dersin İçeriği

Bilim, bilimin doğası, gelişimi ve bilimsel araştırma; etik kavramı ve etik teorileri; araştırma ve yayın etiği; araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlalleri; yazarlık ve telifle ilgili etik sorunlar; taraflı yayın; editörlük, hakemlik ve etik; yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışlar; araştırma ve yayın etiğiyle ilgili yasal mevzuat ve kurallar; etik ihlallerin tespitinde izlenecek yollar; sık görülen araştırma; yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemler.

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilim, bilimin doğası ve gelişimini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınav,
2 Bilimsel araştırmanın tanımını yapar. Soru-Cevap, Anlatım, Sözlü Sınav,
3 Bilimsel araştırma kuramlarını açıklar. Soru-Cevap, Anlatım, Sözlü Sınav,
4 Bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sözlü Sınav,
5 Etik kavramını tanımlar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sözlü Sınav,
6 Etik teorileri açıklar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sözlü Sınav,
7 Araştırma ve yayın etiğini tanımlar Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sözlü Sınav,
8 Araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlalleri bilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sözlü Sınav,
9 Yazarlık ve telifle ilgili ( taraflı yayın; editörlük, hakemlik vs.) etik sorunları bilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sözlü Sınav,
10 Yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışları bilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sözlü Sınav,
11 Araştırma ve yayın etiğiyle ilgili yasal mevzuat ve kuralları açıklar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sözlü Sınav,
12 Etik ihlallerin tespitinde izlenecek yolları bilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sözlü Sınav,
13 Araştırma yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemleri açıklar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sözlü Sınav,
14 Araştırma yayın etiği ihlallerini tespit eder ve değerlendirir. Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sözlü Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilim, bilimin doğası ve gelişimi
2 Bilimsel araştırmanın tanımı
3 Bilimsel araştırma kuramları
4 Bilimsel araştırma yöntemleri
5 Etik kavramı
6 Etik teorileri
7 Araştırma ve yayın etiği
8 Araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlaller
9 Yazarlık ve telifle ilgili etik sorunlar; taraflı yayın; editörlük, hakemlik ve etik;
10 Yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışlar
11 Araştırma uygulamalarında etik dışı davranışlar.
12 Etik ihlallerin tespitinde izlenecek yollar
13 Araştırma yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemler
14 Tartışma ve değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Ertekin, Cumhur ve Diğerleri (2002). Bilimsel araştırmada etik ve sorunları, Ankara : Türkiye Bilimler Akademisi,

Resnik, David B. (2004) Bilim Etiği, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Sıra EĞİTİM FAKÜLTESİ Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 X
Sıra OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI (YENİ PLAN) Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. X
1 X
2 Öğrencilerin bir sonraki eğitim kademesine hazır oluşlarını sağlamak için eğitim ortamını hazırlar, öğrenme sürecini etkin bir şekilde yürütür, ölçme ve değerlendirme, yöntem, teknik ve araçlarını amacına uygun kullanarak değerlendirir. X
3 Bütün öğrenciler için etkili öğrenmenin gerçekleşebileceği sağlıklı ve güvenli öğrenme ortamları ve materyalleri hazırlar. X
4 Farklı gelişen çocukları tanır, özelliklerini bilir, bu çocukları evde ve okulda destekleyecek özel uygulamaları yapar. X
5 Alan eğitimde karşılaştığı problemleri belirler, bireysel ve grup çalışmaları yürüterek problemlere çözüm önerileri getirir ve uygular. X
6 Paydaşlardan gelen görüş ve önerilerden de yararlanarak öz değerlendirme yapar, kişisel ve mesleki yönden kendini geliştirmeye yönelik çalışmalara katılır. X
7 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile ilgili mevzuatı bilir, takip eder bu doğrultuda etkili iletişim kurar ve işbirliği yapar. X
8 Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanarak öğrencilerle sağlıklı iletişim kurar. X
9 Öğrencilerin gelişimi için erişilebilir teknoloji ile yaş dönemine uygun görsel-işitsel öğretim materyallerini kullanır, öğrencilerinin kullanmalarına olanak sağlar. X
10 Toplumsal ve siyasal yapılara ilişkin bilgiye sahiptir ve demokratik ve aktif katılım kararlılığına dayalı olarak medeni yaşama katılır. X
11 Alan eğitimi ve meslek bilgisi kaynaklarını takip edebilecek ve bu konular ile ilgili meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. X
12 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültür ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına uygun hareket eder. X
13 Öğrenme ortamlarını öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak, üst düzey bilişsel becerilerini geliştireceği etkili iletişim kurabileceği demokratik öğrenme ortamları hazırlar. X
14 Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme becerilerine sahiptir ve yeni bilgiye erişmek için bu becerileri kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 10
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 1 3 3
Performans Görevi (Uygulama) 1 3 3
Toplam İş Yükü 77
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,08
Dersin AKTS Kredisi 3