| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bağımlılık ve Bağımlılıkla Mücadele | EFG 001 | 0 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. MESUDE SEVEN GÜRÇEN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı; bağımlılığa yönelik farkındalık oluşturmak, bağımlılığı önlemek için gereken baş etme yöntemlerini kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu dersin içeriği; temel kavramlar, bağımlılığı önleme, bağımlılık; tütün, alkol, madde, internet, oyun, akıllı telefon ve sosyal ağ bağımlılığı, siber zorbalık, bu konularda öğrencilere ailelere ve öğretmenlere yönelik farkındalık ve baş etme yöntemlerinden oluşmaktadır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bağımlılığı ve Teknolojinin olumsuz etkilerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 2 | Bağımlılıkla mücadele yollarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
| 3 | Bağımlılık ve Teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik önlem alabilir. | Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Ödev, |
| 4 | Tütün, Alkol, madde ve teknoloji bağımlılığına yönelik farkındalık kazandırabilir. | Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Ödev, Proje / Tasarım, |
| 5 | Bağımlılıkla mücadele edebilir. | Rol Oynama, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme , | Ödev, Proje / Tasarım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Temel kavramlar, teknolojinin olumlu ve olumsuz yönleri, bağımlılık | |
| 2 | Bağımlılık ve bağımlılıkla mücadele, eylem planları ve yöntemler | |
| 3 | Türkiye'de bağımlııkla mücadele ve yeşilay | |
| 4 | İnternet kullanımında bağımlılık özellikleri, İnternet bağımlılığının ölçülmesi, İnternet, oyun, akıllı telefon ve sosyal ağ bağımlılığı işaret ve semptomları | |
| 5 | İnternet bağımlılığında öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri | |
| 6 | Oyun bağımlılığına karşı öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri | |
| 7 | Akıllı telefon bağımlılığına karşı öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri | |
| 8 | Arasınav | |
| 9 | Sosyal ağ bağımlılığına karşı öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri | |
| 10 | Sanal zorbalık nedir?, Genel zorbalıkla arasındaki farklar, Sanal zorbalık türleri, Sanal zorbalık araçları | |
| 11 | Sanal zorbalığa yönelik öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri | |
| 12 | Teknoloji aile stili | |
| 13 | NOMOFOBİ | |
| 14 | Okul kültürü oluşturma, Politika ve kanunlar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Eryılmaz, E. ve Deniz, M. E. [Ed.] (2021). Tüm yönleriyle bağımlılık. Ankara: Pegem Akademi. Ayas, T. ve Horzum, M. B. [Ed.] (2016). Teknolojinin olumsuz etkileri. Ankara: Vize Yayıncılık. Ögel, K. (2010). Sigara, alkol ve madde kullanım bozuklukları: Tanı, tedavi ve önleme. İstanbul: Yeniden Yayınları. Deniz, M. E. (2022). Dijital çağda ebeveyn olmak. Ankara: Vize Akademik. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
|---|---|
| 1 | Bağımlılığı ve Teknolojinin olumsuz etkilerini bilir |
| 2 | Bağımlılıkla mücadele yollarını bilir. |
| 3 | Bağımlılık ve Teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik önlem alabilir. |
| 4 | Tütün, Alkol, madde ve teknoloji bağımlılığına yönelik farkındalık kazandırabilir. |
| 5 | Bağımlılıkla mücadele edebilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 10 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
| 1. Proje / Tasarım | 30 |
| 1. Ara Sınav | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Proje / Tasarım | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 82 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||