Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tıbbi ve Psikiyatrik Sosyal Hizmet SHB 315 5 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri -
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET ZAFER DANIŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı Sosyal hizmetin tıbbi ve psikiyatrik hizmetleriyle ilgili bilgiler verilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Tibbi ve psikikiyatrik sosyal hizmetin tanımı, tarihi gelişimi, hastalar ve hasta hakları, hastaların karşılaştığı sorunlar, hastalıkların psiko sosyal boyutları, ruh hastalıkları, ruh hastalıklarıyla ilgili politikalar, hizmet modelleri, ekip çalışması ve sosyal hizmet modellerinin rolü ve önemi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tıbbi sosyal hizmeti tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Hastaların sosyal durumu ve haklarını analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
3 Hastaların karşılaştığı sosyal sorunları sıralar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
4 Hastanelerde tıbbi sosyal hizmetin uygulamalarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
5 Psikiyatrik sosyal hizmeti tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
6 Kişilik bozuklukları ve ruh hastalıkları konusunda nelerin yapılması gerektiğini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
7 Ruh hastalıklarına yönelik sağlık politikalarını analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
8 Psikiyatrist ile sosyal hizmet uzmanının ekip halinde çalışmasını tasarlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tıbbi ve psikiyatrik sosyal hizmet Önerilen kaynakları takip etme
2 hastalar ve hasta hakları Önerilen kaynakları takip etme
3 Hastaların karşılaştığı sorunlar Önerilen kaynakları takip etme
4 Hastalıkların psiko sosyal boyutu Önerilen kaynakları takip etme
5 Hastane ve toplum ortamlarında tıbbi sosyal hizmet uygulamaları Önerilen kaynakları takip etme
6 Hastalara ve ailelerine yönelik sosyal hizmet müdahalesi Önerilen kaynakları takip etme
7 Ruh hastalıkları Önerilen kaynakları takip etme
8 Ruh hastalarının karşılaştığı sorunlar Önerilen kaynakları takip etme
9 VİZE SINAVI Önerilen kaynakları takip etme
10 Ruh hastalarına yönelik sağlık politikaları ve hizmet modelleri Önerilen kaynakları takip etme
11 ekip çalışması ve sosyal hizmet uzmanının rolü ve önemi Önerilen kaynakları takip etme
12 Psikiyatrik sosyal hizmetintemel ilkeleri Önerilen kaynakları takip etme
13 Psikiyatrik sosyal hizmetin uygulamaları Önerilen kaynakları takip etme
14 Psikiyatrik sosyal hizmetin esasları Önerilen kaynakları takip etme
Kaynaklar
Ders Notu Danış, M. Z. vd (2008)."Reflections of Neo-Liberal Policies on Health-Care Field and Social Work Practices Directed Towards the Empowerment of Person with Chronic Illness and His/Her Family in the Globalization Process", World Applied Sciences Journal, 5 (2): 224-235.
Ders Kaynakları Duyan, V. (1996). Tıbbi Sosyal Hizmet (Sağlıkta Psiko-Sosyal Boyut), Ankara.
Arıkan, Ç., Dilek, L. (1996). Ruh Hastalıklarının Tedavisinde Psiko-Sosyal Boyut, Ankara.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi
1 Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi
2 Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması
2 Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması
3 Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi
3 Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi
4 Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi
4 Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi
5 İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi
5 İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi
6 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi
6 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi
7 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi
7 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi
8 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci
8 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci
9 Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık
9 Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık
10 Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
10 Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 45
1. Ödev 15
1. Sözlü Sınav 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 1 6 6
Ödev 1 18 18
Sözlü Sınav 1 4 4
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5