Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Teknoloji Felsefesi | FEL 315 | 5 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜSEYİN NEJDET ERTUĞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Onur Kabil |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencilere teknolojinin doğası ve insan hayatındaki rolü ve etkisini öğretmek ve teknolojik sorunların farkına vararak çözümler üzerine düşünmelerini sağlamak |
Dersin İçeriği | Teknik, teknoloji, bilim, felsefe, sanat kavramlarının birbirleriyle ilişkileri, toplumsal yapının teknolojiyle ilişki ve sorunlarının tarihsel süreç içerisindeki evrimi hususları ele alınır. Teknoloji felsefesinin konuları teknolojiden haberdar olmadan içselleştirilemeyeceği için teknoloji tarihi de yeri geldikçe ve gerektiği kadar dersin içeriğine dahil olunur. Mesela endüstri devrimleri, bilgisayar teknolojileri, yapay zeka, nanoteknoloji vb. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Teknoloji ve bilim ilişkilerini ve felsefenin bu ilişkiye katkılarını kavrayacak bilgi birikimini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
2 | Teknik ve teknoloji arasındaki farklılıkları açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
3 | Teknoloji ve doğa ilişkisini tartışır | Tartışma, | Sözlü Sınav, |
4 | Teknik ve toplum ilişkisini tartışır | Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, |
5 | Tasarım olarak teknik üzerine değerlendirmelerde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
6 | sanat ve teknik ilişkisini tartışır. | Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Teknik ve fen kavramları | |
2 | Teknik ve teknoloji arasındaki farklılıklar | |
3 | Bilim ve teknik ilişkisi | |
4 | Teknik ve doğa ilişkisi | |
5 | Teknoloji ve doğa ilişkisi | |
6 | Bilim ve felsefe ilişkisi | |
7 | Teknik ve toplum ilişkisi: Eğitim | |
8 | Teknik ve toplum ilişkisi: Din | |
9 | ARASINAV | |
10 | Teknik ve toplum ilişkisi: Ekonomi | |
11 | Teknik ve toplum ilişkisi: Siyaset | |
12 | Tasarım olarak teknik | |
13 | Sanat ve teknik ilişkisi | |
14 | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Jürgen Habermas - İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim (Technik und Wissenschaft als 'Ideologie 1968), 2007 2. Martin Heidegger - Tekniğe İlişkin Soruşturma (The Question Concerning Technology / Die Frage nach der Technik 1954), 1998 3. Jacques Ellul - Teknoloji Toplumu 1964, 2003 |
Ders Kaynakları | 4. George Basalla - Teknolojinin Evrimi (The Evolution of Technology 1988), 2013 5. Klaus Kornwachs - Teknoloji Felsefesine Giriş 2013, 2021 6. Lewis Mumford - Teknik ve Uygarlık 1934, 2017 7. Ergun Türkcan - Dünya'da ve Türkiye'de Bilim, Teknoloji ve Politika, 2009 8. Robert C. Scharff; Val Dusek - Philosophy of Technology- The Technological Condition- An Anthology 2014 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. | X | |||||
2 | Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. | X | |||||
3 | Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. | X | |||||
4 | Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. | X | |||||
5 | İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. | X | |||||
6 | Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. | X | |||||
7 | Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. | X | |||||
8 | Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. | X | |||||
9 | Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır. | X | |||||
11 | Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Teknoloji ve bilim ilişkilerini ve felsefenin bu ilişkiye katkılarını kavrayacak bilgi birikimini değerlendirir | ||||||||||||
2 | Teknik ve teknoloji arasındaki farklılıkları açıklar | ||||||||||||
3 | Teknoloji ve doğa ilişkisini tartışır | ||||||||||||
4 | Teknik ve toplum ilişkisini tartışır | ||||||||||||
5 | Tasarım olarak teknik üzerine değerlendirmelerde bulunur. | ||||||||||||
6 | sanat ve teknik ilişkisini tartışır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |