Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Düşüncesinde Tasavvuf FEL 305 5 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. RAHMİ KARAKUŞ
Dersi Verenler Doç.Dr. ENDER BÜYÜKÖZKARA,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tasavvufa özgü kavram ve fikirler ile önemli mutasavvıfların görüşlerinin ana hatlarıyla tanıtılması

Dersin İçeriği

İslam ilimleri ve İslam Tarihi içerisinde tasavvufun yeri, Tasavvufî düşüncenin ana kavramları, İbn Arabinin görüşleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasavvufî düşüncenin oluşumunu açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
2 Kaynaklar ve temel kavramlar hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınav,
3 Belli başlı mutasavvıfların görüşlerinin kavrar. Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
4 Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
5 Tasavvufun güncel problemlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
6 Tasavvufi düşünceyi diğer alanlarla karşılatırabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam İlimleri ve Tasavvuf
2 İslam İlimleri ve Tasavvuf
3 Genel olarak tasavvuf ve İslam tarihi
4 İlk sufiler
5 Tasavvufun ana kavram ve temelleri
6 Tasavvufun ana kavram ve temelleri
7 Tasavvuf ekolleri
8 İbn Arabi
9 ARASINAV
10 İbn Arabi
11 Hak kavramı
12 Allahın isimleri: Allah, Rab
13 Allahın isimleri: Allah, Rab
14 İnsan ve Değeri
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Güngör, Erol, İslam Tasavvufunun Meseleleri, Ötüken Yayınları, 1996

Ders Kaynakları

[2] İbnü´l-Arabî, Fusûsu´l-Hikem, çev. Ekrem Demirli, Kabalcı Yayınevi, 2006
[3] Mevlana Celaleddin Rumi, Mesnevi-i Şerif, çev. A.Avni Konuk, Kitabevi Yayınları, 2006

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. X
2 Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. X
3 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. X
4 Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. X
5 İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. X
6 Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. X
7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. X
8 Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. X
9 Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır.
11 Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır.
12
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
4. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 3 2 6
Ödev 0 3 0
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 106
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,24
Dersin AKTS Kredisi 4