Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Felsefi Edebiyat Metinleri FEL 402 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATMA BERNA YILDIRIM
Dersi Verenler Doç.Dr. FATMA BERNA YILDIRIM,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Bahadır Karadağ, Arş. Gör. Merve Ertene, Arş. Gör. Serhat Arslan, Arş. Gör. Onur Kabil, Arş. Gör. Merve Ertene
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Felsefe-edebiyat ilişkisini edebiyat kuramları aracılığıyla gözden geçirme.
Dersin İçeriği Birkaç edebiyat eseri ve birkaç edebiyat kuramını inceleyerek elde edilen sonuçları felsefe açısından değerlendirmek.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Edebiyat kuramlarının karakteristiklerini sayabilir. Anlatım, Sınav,
2 Edebiyat kuramcılarını temel sorunlarıyla birlikte öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
3 Edebiyat kuramlarının sorunlarını açıklama becerisi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınav, Ödev,
4 Kavramlar arasında edebiyat kuramlarının kurduğu kimi bağlantıları kurabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
5 Edebiyat kuramlarının oluşturucu öğelerini açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
6 Anlatım, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derste izlenecek okuma yönteminin uygulamalı olarak tanıtılması.
2 Deneme incelemesi: Bilge Karasu, Azınlık-Azınlıklar
3 Öykü incelemesi: Sait Faik Abasıyanık, Jimnastik Yapan Adam
4 Roman incelemesi: Michel Tournier, Cuma ya da Pasifik Arafı
5 Roman incelemesi: Michel Tournier, Cuma ya da Pasifik Arafı
6 Roman incelemesi: Michel Tournier, Cuma ya da Pasifik Arafı
7 Tragedya incelemesi: Sofokles, Antigone
8 Tragedya incelemesi: Sofokles, Antigone
9 ARASINAV
10 Yapısalcı kuram örneği: Roland Barthes, Anlatıların Yapısal Çözümlemesine Giriş
11 Yapısalcı kuram örneği: Umberto Eco, The Role of the Reader
12 Yapısalcılık sonrası kuram örneği: Cem İleri, Yazının da Yırtılıverdiği Yer
13 Edebiyat kuramlarının sağladığı verileri felsefe açısından değerlendirme
14 Edebiyat kuramlarının sağladığı verileri felsefe açısından değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu 1. Umberto Eco, Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti.
2. Umberto Eco, Yorum ve Aşırı Yorum
3. Tahsin Yücel, Yapısalcılık
4. Italo Calvino, Kitaplarımdan Birini Nasıl Yazdım
5. Mehmet Rifat, Homo Semioticus
Ders Kaynakları Ayrıca, haftalık dökümde anılan diğer metin ve kitaplar.
Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 Jimnastik yapan adam 0,56 MB
0 Bilge Karasu Adlı Birinin 50.Yaş Üzeine Taslağı 0,89 MB
0 Müthiş Bir Tren 3,91 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. X
2 Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. X
3 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. X
4 Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. X
5 İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. X
6 Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. X
7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. X
8 Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. X
9 Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır.
11 Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Edebiyat kuramlarının karakteristiklerini sayabilir.
2 Edebiyat kuramcılarını temel sorunlarıyla birlikte öğrenir.
3 Edebiyat kuramlarının sorunlarını açıklama becerisi kazanır.
4 Kavramlar arasında edebiyat kuramlarının kurduğu kimi bağlantıları kurabilir.
5 Edebiyat kuramlarının oluşturucu öğelerini açıklayabilir.
6
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Toplam İş Yükü 119
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,76
Dersin AKTS Kredisi 5