Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarih Felsefesi FEL 406 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN NEJDET ERTUĞ
Dersi Verenler Prof.Dr. HÜSEYİN NEJDET ERTUĞ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Onur Kabil, Arş. Gör. Bahadır Karadağ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin felsefe yapacakları tarihsel zeminde bilgi ve becerilerini artırma

Dersin İçeriği

Bir bilim olarak tarihin felsefesi ile insanlık tarihinin bütünü üzerine yapılan spekülasyonlar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarihsel bilgi üzerine yorum yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi,
2 Felsefi ve bilimsel sürecin göreliliği üzerine düşünür, fikir üretir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi,
3 Düşünce tarihini bir bütün halinde değerlendirebilme ve tarihsel zeminde yapılan hataları ayırt edebilme becerisini kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Felsefe ve tarih arasındaki ilişkiyi kavrar. Anlatım, Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi,
5 Tarihsel verinin niteliği ve değeri hakkındaki peşin hükümlerden uzaklaşır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 Popülist tarih algısı yerine bilimsel tarih algısını benimser. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Ödev, Performans Görevi, Sınav, Sözlü Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Antikçağ ve Ortaçağ´da Tarih Kavramı [1] Sayfa 1-25
2 Ortaçağ: Döngüsel tarihten çizgisel tarihe geçiş [1] Sayfa 26-35
3 İbn-i Haldun [1] Sayfa 36-44
4 Hümanizm ve Aydınlanmada Tarih Kavramı [1] Sayfa 45-68
5 Vico [1] Ek 1: 261-277
6 Herder´in Tarih Felsefesi [1] Sayfa 69-78 ve Ek 2
7 Kant´ın Tarih Anlayışı [1] Sayfa 79-91
8 Hegel [1] Sayfa 114-128
9 Hegel Tekrar
10 Alman Tarih Okulu [1] Sayfa 135-145
11 Dilthey [1] Sayfa 179-199
12 Pozitivist ve Marksist Tarih Anlayışları [1] Sayfa 150-157
13 20. Yüzyıla Genel Bir Bakış [1] Sayfa 206-226
14 Varoluşcu, Yapısalcı, Neopozitivist ve Hermeneutik Tarih Anlayışları [1] Sayfa 232-253
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Doğan Özlem, Tarih Felsefesi, İstanbul 2001.

Ders Kaynakları

[2] Augustinus, Vico, Kant, Herder, Hegel, Marks ve diğer tarih felsefesi üzerine görüşleri olan filozofların eserler

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. X
2 Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. X
3 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. X
4 Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. X
5 İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. X
6 Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. X
7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. X
8 Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. X
9 Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır.
11 Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Tarihsel bilgi üzerine yorum yapabilir.
2 Felsefi ve bilimsel sürecin göreliliği üzerine düşünür, fikir üretir.
3 Düşünce tarihini bir bütün halinde değerlendirebilme ve tarihsel zeminde yapılan hataları ayırt edebilme becerisini kazanır.
4 Felsefe ve tarih arasındaki ilişkiyi kavrar.
5 Tarihsel verinin niteliği ve değeri hakkındaki peşin hükümlerden uzaklaşır.
6 Popülist tarih algısı yerine bilimsel tarih algısını benimser.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 10 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 8 8
Toplam İş Yükü 123
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,92
Dersin AKTS Kredisi 5