Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilim Felsefesi | FEL 405 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ONUR KABİL |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. ONUR KABİL, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Bahadır Karadağ |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencilerin bilim üzerine üretilmiş düşünceleri tanıması. Bilim felsefesinin temel problemlerini kavraması. |
Dersin İçeriği | Bilimsel düşüncenin oluşumuyla ilgili tartışmaların takip edilmesi. Doğrulamacılık, yanlışlamacılık, anarşist bilim kuramları ve bilime sosyolojik yaklaşımlar. Bilimsel realizm tartışmaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilim kavramını dar ve geniş anlamda tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
2 | Bilimin olgusallık, nesnellik, mantıksallık , seçicilik , eleştirellik, genelleştiricilik niteliklerini açıklar. | Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
3 | Bilimin felsefi temellerini tartışır | Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
4 | Bilimin yöntemsel yapısını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Sözlü Sınav, |
5 | Nedensellik, tümevarım, tümdengelim, betimleme, deney, gözlem,açıklama, anlama vb. kavramlarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
6 | Kuram – olgu ilişkisini tartışır. | Soru-Cevap, Tartışma, | Sözlü Sınav, |
7 | Yasa, kuram, hipotez, varsayım, aksiyom, postülat gibi bilimsel ifadeleri tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
8 | Bilimleri araştırma yaptıkları varlık alanlarına göre sınıflar ve açıklar. | Anlatım, | Sınav, |
9 | Bilimsel bilginin üretiminde bilimsel süreçlerin ve sosyo- psişik faktörlerin rolünü değerlendirir. | Anlatım, | Sınav, Sözlü Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimin özellikleri | |
2 | Bilimin felsefi temelleri | |
3 | Bilimsel kavramlar | |
4 | Bilimin yöntemi ve işleyişi | |
5 | Doğrulamacılık | |
6 | Yanlışlamacılık | |
7 | Olağan bilim ve bilimsel devrim | |
8 | Doğa bilimi , tarih - toplum bilimi | |
9 | ARASINAV | |
10 | Açıklamacı ve anlamacı bilim görüşleri | |
11 | Anarşist Bilim Görüşü | |
12 | Nesnellik ve geçerlilik | |
13 | Kuram- olgu ilişkisi | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Cevizci Ahmet, Felsefe, Sentez yay. İstanbul 2007 |
Ders Kaynakları | 2] Ömerustaoğlu , Adnan , Bilgi Kuramı , Araştırma yay. Ankara 2004 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. | X | |||||
2 | Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. | X | |||||
3 | Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. | X | |||||
4 | Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. | X | |||||
5 | İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. | X | |||||
6 | Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. | X | |||||
7 | Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. | X | |||||
8 | Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. | X | |||||
9 | Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır. | ||||||
11 | Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilim kavramını dar ve geniş anlamda tanımlar. | ||||||||||||
2 | Bilimin olgusallık, nesnellik, mantıksallık , seçicilik , eleştirellik, genelleştiricilik niteliklerini açıklar. | ||||||||||||
3 | Bilimin felsefi temellerini tartışır | ||||||||||||
4 | Bilimin yöntemsel yapısını açıklar. | ||||||||||||
5 | Nedensellik, tümevarım, tümdengelim, betimleme, deney, gözlem,açıklama, anlama vb. kavramlarını tanımlar. | ||||||||||||
6 | Kuram – olgu ilişkisini tartışır. | ||||||||||||
7 | Yasa, kuram, hipotez, varsayım, aksiyom, postülat gibi bilimsel ifadeleri tanımlar. | ||||||||||||
8 | Bilimleri araştırma yaptıkları varlık alanlarına göre sınıflar ve açıklar. | ||||||||||||
9 | Bilimsel bilginin üretiminde bilimsel süreçlerin ve sosyo- psişik faktörlerin rolünü değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 25 |
1. Kısa Sınav | 25 |
2. Kısa Sınav | 25 |
1. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |