Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilim Felsefesi FEL 405 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. ONUR KABİL
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. ONUR KABİL,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Bahadır Karadağ

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilerin bilim üzerine üretilmiş düşünceleri tanıması. Bilim felsefesinin temel problemlerini kavraması. 

Dersin İçeriği

Bilimsel düşüncenin oluşumuyla ilgili tartışmaların takip edilmesi. Doğrulamacılık, yanlışlamacılık, anarşist bilim kuramları ve bilime sosyolojik yaklaşımlar. Bilimsel realizm tartışmaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilim kavramını dar ve geniş anlamda tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
2 Bilimin olgusallık, nesnellik, mantıksallık , seçicilik , eleştirellik, genelleştiricilik niteliklerini açıklar. Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
3 Bilimin felsefi temellerini tartışır Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
4 Bilimin yöntemsel yapısını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Sözlü Sınav,
5 Nedensellik, tümevarım, tümdengelim, betimleme, deney, gözlem,açıklama, anlama vb. kavramlarını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
6 Kuram – olgu ilişkisini tartışır. Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Sınav,
7 Yasa, kuram, hipotez, varsayım, aksiyom, postülat gibi bilimsel ifadeleri tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
8 Bilimleri araştırma yaptıkları varlık alanlarına göre sınıflar ve açıklar. Anlatım, Sınav,
9 Bilimsel bilginin üretiminde bilimsel süreçlerin ve sosyo- psişik faktörlerin rolünü değerlendirir. Anlatım, Sınav, Sözlü Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilimin özellikleri
2 Bilimin felsefi temelleri
3 Bilimsel kavramlar
4 Bilimin yöntemi ve işleyişi
5 Doğrulamacılık
6 Yanlışlamacılık
7 Olağan bilim ve bilimsel devrim
8 Doğa bilimi , tarih - toplum bilimi
9 ARASINAV
10 Açıklamacı ve anlamacı bilim görüşleri
11 Anarşist Bilim Görüşü
12 Nesnellik ve geçerlilik
13 Kuram- olgu ilişkisi
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Cevizci Ahmet, Felsefe, Sentez yay. İstanbul 2007

Ders Kaynakları

2] Ömerustaoğlu , Adnan , Bilgi Kuramı , Araştırma yay. Ankara 2004
[3] Özlem , Doğan “Toplumbilimler” İnsanbilimlerini Açın, Metis, İstanbul 2003
[4] Özlem , Doğan, Doğa Bilimleri ve Felsefe , İnkılap Yay. İstanbul 1996
[5] Yıldırım , Cemal , Bilim Felsefesi , Remzi Yay. İstanbul 1996

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. X
2 Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. X
3 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. X
4 Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. X
5 İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. X
6 Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. X
7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. X
8 Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. X
9 Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır.
11 Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Bilim kavramını dar ve geniş anlamda tanımlar.
2 Bilimin olgusallık, nesnellik, mantıksallık , seçicilik , eleştirellik, genelleştiricilik niteliklerini açıklar.
3 Bilimin felsefi temellerini tartışır
4 Bilimin yöntemsel yapısını açıklar.
5 Nedensellik, tümevarım, tümdengelim, betimleme, deney, gözlem,açıklama, anlama vb. kavramlarını tanımlar.
6 Kuram – olgu ilişkisini tartışır.
7 Yasa, kuram, hipotez, varsayım, aksiyom, postülat gibi bilimsel ifadeleri tanımlar.
8 Bilimleri araştırma yaptıkları varlık alanlarına göre sınıflar ve açıklar.
9 Bilimsel bilginin üretiminde bilimsel süreçlerin ve sosyo- psişik faktörlerin rolünü değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Kısa Sınav 25
2. Kısa Sınav 25
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5