Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Aktüel Medya Kritiği ve Medya Etiği | FEL 316 | 6 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ENDER BÜYÜKÖZKARA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ENDER BÜYÜKÖZKARA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin medya yapılanmasını tanıma, haberleri ve yorumları kritik etme ve medya etiği yaklaşımlarını öğrenmesi |
Dersin İçeriği | Medyanın varlık şartları ile işleyiş şartları arasında ilişkinin irdelenmesi, Türkiye’de medyanın yapılanışı ve işleyişi, Medyanın evrensel ve mahalli etiği |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Medyayı tanıyabilme becerisi kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sözlü Sınav, |
2 | Medyada tarafsızlık ve nesnellik kavramlarını kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | “Etik”in gündelik yaşamdaki konumu ve gerekliliğini kavrayabilir. | Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, |
4 | Medyanın toplumsal rolü hakkında tartışabilir. | Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, |
5 | Özel yaşamın gizliliği üzerine tartışabilir. | Soru-Cevap, Tartışma, | Sözlü Sınav, |
6 | Medya ile endüstri ilişkisi üzerine düşünebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtılması, yaşamda karşımıza çıkan etik problemleri | |
2 | Ahlak ve etik kavramlarının açıklanması ve birbirlerinden farkları | |
3 | “Etik”in gündelik yaşamdaki konumu ve gerekliliği | |
4 | Medyanın toplumsal ve siyasal konumu ve Kamunun bilme hakkı ve haberin toplumsal işlevi | |
5 | Medyada tarafsızlık ve nesnellik kavramlarının tartışılması | |
6 | Seminer çalışmaları (Sakarya Gazeteciler Cemiyeti Başkanı) | |
7 | Medyada tabloidleşme, Magazinin tanımı ve konumu, Haberde tabloidleşme. | |
8 | Özel yaşamın gizliliği. Mahremiyet ve aleniyet | |
9 | ARASINAV | |
10 | Medyanın “tüketicileri”: İzleyici kavramı ve araştırmaları, sihirli sözcük “reyting”. | |
11 | Medyanın etkilerinin tartışılması. Medyada problematik alanlar: zarar kavramı, şiddet ve cinsellik, çocuk izleyici. | |
12 | Medya endüstrisi ve denetim. Medyanın ekonomik konumu, meslek örgütleri, denetim ve özdenetim | |
13 | Yasalarımızda Basın Kanunu | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Bilgi Üniversitesi Yayınları “Medyakronik”, İstanbul, 2003 |
Ders Kaynakları | [2] Chomsky Noam, “Medya Gerçeği” Everest Yayınları Yayınları, İstanbul, 2002 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. | X | |||||
2 | Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. | X | |||||
3 | Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. | X | |||||
4 | Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. | X | |||||
5 | İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. | X | |||||
6 | Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. | X | |||||
7 | Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. | X | |||||
8 | Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. | X | |||||
9 | Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır. | ||||||
11 | Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Medyayı tanıyabilme becerisi kazanır. | ||||||||||||
2 | Medyada tarafsızlık ve nesnellik kavramlarını kullanabilir. | ||||||||||||
3 | “Etik”in gündelik yaşamdaki konumu ve gerekliliğini kavrayabilir. | ||||||||||||
4 | Medyanın toplumsal rolü hakkında tartışabilir. | ||||||||||||
5 | Özel yaşamın gizliliği üzerine tartışabilir. | ||||||||||||
6 | Medya ile endüstri ilişkisi üzerine düşünebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 5 |
2. Ödev | 5 |
3. Ödev | 5 |
4. Ödev | 5 |
5. Ödev | 5 |
6. Ödev | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |