Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
16.Yy-18.Yy Türk Düşüncesi | FEL 319 | 5 | 3 + 0 | 3 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ENDER BÜYÜKÖZKARA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ENDER BÜYÜKÖZKARA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Türk düşüncesinin yakın dönem tarihi özelliklerini kavramak ve Osmanlı dönemi düşünce konularını öğrenmek |
Dersin İçeriği | 16.yy-18.yy düşünce tarihinin önemli isim ve konuları, geçmişten devir alınan birikim; batılılaşma öncesi düşünce birikiminin özellikleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 16.yy-18.yy düşünce tarihinin önemli isim ve konularını tanır. | Anlatım, | Sınav, |
2 | 16.yy-18.yy düşünce tarihinin önemli isim ve konularını tartışabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Türk düşüncesinin yakın dönem tarihi özelliklerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
4 | Batılılaşma öncesi düşünce birikiminin özelliklerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
5 | Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilir, yöntem geliştirebilir. | Anlatım, | Sınav, Sözlü Sınav, |
6 | Çalışma alanında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilir, çözebilir ve gerektiğinde yönlendirebilir. | Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı bilim-kültür-eğitim hayatının arka planı | |
2 | Osmanlı bilim-kültür-eğitim hayatının arka planı | |
3 | 16. asırda felsefi düşünce: İbn Kemal | |
4 | 16. asırda felsefi düşünce: İbn Kemal | |
5 | 16. asırda felsefi düşünce: Kınalızade Ali Efendi | |
6 | 16. asırda felsefi düşünce: Kınalızade Ali Efendi | |
7 | 17. asır Türk düşüncesi ve Kadızadeler | |
8 | 17. asır Türk düşüncesi ve eleştiri: Katip Çelebi | |
9 | ARASINAV | |
10 | 18. asırda felsefi düşünce: Yanyalı Esad Efendi and Erzurumlu İbrahim Hakkı | |
11 | 18. asırda felsefi düşünce: Yanyalı Esad Efendi and Erzurumlu İbrahim Hakkı | |
12 | 16.yy -18.yy Türk düşüncesinde hikemî şiir geleneği: Fuzuli ve Nabi | |
13 | 16.yy -18.yy Türk düşüncesinde tasavvuf | |
14 | 16.yy -18.yy Türk düşüncesinde tasavvuf |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | "Sabis Dokümanlar"a yüklenen metinler |
Ders Kaynakları | Ömer Lütfi Barkan, Kolonizatör Türk Dervişleri, Hamle Yayın Dağıtım A. Adnan Adıvar, Osmanlı Türklerinde İlim, Remzi Kitabevi Remzi Demir, Philosophia Ottomanica Osmanlı Felsefesi, Lotus Yayınevi İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin İlmiye Teşkilatı, Türk Tarih Kurumu Yayınları Cevat İzgi, Osmanlı Medreselerinde İlim 1, İz Yayıncılık Ömer Özyılmaz, Osmanlı Medreselerinin Eğitim Programları, T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları Ömer Mahir Alper, Varlık ve İnsan Kemalpaşazâde Bağlamında Bir Tasavvurun Yeniden İnşası, Klasik Yayınları Ahmet Arslan, Haşiye Ala’t-Tehafüt Tahlili, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları Kemal Paşa-Zâde, Tehâfüt Hâşiyesi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları Ömer Mahir Alper (haz.), Osmanlı Felsefesi Seçme Metinler, Klasik Yayınları Fahri Unan, İdeal Cemiyet İdeal Hükümdar İdeal Devlet -Kınalı-zâde Ali’nin Medîne-i Fazıla’sı-, Lotus Yayınevi Kınalızâde Ali Efendi, Ahlâk-ı Alâ’î <Ahlâk İlmi>, Tercüman Gazetesi Kınalızâde Ali Çelebi, Ahlâk-ı Alâ’i, Klasik Yayınları Kâtip Çelebi, Mizanü'l-Hakk fi İhtiyari'l-Ehakk, Haz., Süleyman Uludağ, Dergâh Yayınları Hayrani Altıntaş, Erzurumlu İbrahim Hakkı, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları Hüseyin Yorulmaz, Dîvân Edebiyatında Nâbî Ekolü -Eski Şiirde Hikemiyat-, Kitabevi Yayınları Şener Demirel, “XVII. Yüzyıl Klasik Türk Şiirinin Anlam Boyutunda Meydana Gelen Üslup Hareketleri: Klasik Üslup-Sebk-i Hindî-Hikemî Tarz-Mahallileşme”, Turkish Studies, 4(2), 2009, ss.279-306 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. | X | |||||
2 | Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. | X | |||||
3 | Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. | X | |||||
4 | Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. | X | |||||
5 | İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. | X | |||||
6 | Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. | X | |||||
7 | Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. | X | |||||
8 | Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. | X | |||||
9 | Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır. | ||||||
11 | Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 16.yy-18.yy düşünce tarihinin önemli isim ve konularını tanır. | ||||||||||||
2 | 16.yy-18.yy düşünce tarihinin önemli isim ve konularını tartışabilir. | ||||||||||||
3 | Türk düşüncesinin yakın dönem tarihi özelliklerini kavrar. | ||||||||||||
4 | Batılılaşma öncesi düşünce birikiminin özelliklerini tanır. | ||||||||||||
5 | Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilir, yöntem geliştirebilir. | ||||||||||||
6 | Çalışma alanında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilir, çözebilir ve gerektiğinde yönlendirebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 13 | 13 |
Toplam İş Yükü | 200 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |