Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
16.Yy-18.Yy Türk Düşüncesi FEL 319 5 3 + 0 3 8
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ENDER BÜYÜKÖZKARA
Dersi Verenler Doç.Dr. ENDER BÜYÜKÖZKARA,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Türk düşüncesinin yakın dönem tarihi özelliklerini kavramak ve Osmanlı dönemi düşünce konularını öğrenmek

Dersin İçeriği

16.yy-18.yy düşünce tarihinin önemli isim ve konuları, geçmişten devir alınan birikim; batılılaşma öncesi düşünce birikiminin özellikleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 16.yy-18.yy düşünce tarihinin önemli isim ve konularını tanır. Anlatım, Sınav,
2 16.yy-18.yy düşünce tarihinin önemli isim ve konularını tartışabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Türk düşüncesinin yakın dönem tarihi özelliklerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
4 Batılılaşma öncesi düşünce birikiminin özelliklerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
5 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilir, yöntem geliştirebilir. Anlatım, Sınav, Sözlü Sınav,
6 Çalışma alanında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilir, çözebilir ve gerektiğinde yönlendirebilir. Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı bilim-kültür-eğitim hayatının arka planı
2 Osmanlı bilim-kültür-eğitim hayatının arka planı
3 16. asırda felsefi düşünce: İbn Kemal
4 16. asırda felsefi düşünce: İbn Kemal
5 16. asırda felsefi düşünce: Kınalızade Ali Efendi
6 16. asırda felsefi düşünce: Kınalızade Ali Efendi
7 17. asır Türk düşüncesi ve Kadızadeler
8 17. asır Türk düşüncesi ve eleştiri: Katip Çelebi
9 ARASINAV
10 18. asırda felsefi düşünce: Yanyalı Esad Efendi and Erzurumlu İbrahim Hakkı
11 18. asırda felsefi düşünce: Yanyalı Esad Efendi and Erzurumlu İbrahim Hakkı
12 16.yy -18.yy Türk düşüncesinde hikemî şiir geleneği: Fuzuli ve Nabi
13 16.yy -18.yy Türk düşüncesinde tasavvuf
14 16.yy -18.yy Türk düşüncesinde tasavvuf
Kaynaklar
Ders Notu

"Sabis Dokümanlar"a yüklenen metinler

Ders Kaynakları

Ömer Lütfi Barkan, Kolonizatör Türk Dervişleri, Hamle Yayın Dağıtım

A. Adnan Adıvar, Osmanlı Türklerinde İlim, Remzi Kitabevi

Remzi Demir, Philosophia Ottomanica Osmanlı Felsefesi, Lotus Yayınevi

İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin İlmiye Teşkilatı, Türk Tarih Kurumu Yayınları

Cevat İzgi, Osmanlı Medreselerinde İlim 1, İz Yayıncılık

Ömer Özyılmaz, Osmanlı Medreselerinin Eğitim Programları, T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları

Ömer Mahir Alper, Varlık ve İnsan Kemalpaşazâde Bağlamında Bir Tasavvurun Yeniden İnşası, Klasik Yayınları

Ahmet Arslan, Haşiye Ala’t-Tehafüt Tahlili, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları

Kemal Paşa-Zâde, Tehâfüt Hâşiyesi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları

Ömer Mahir Alper (haz.), Osmanlı Felsefesi Seçme Metinler, Klasik Yayınları

Fahri Unan, İdeal Cemiyet İdeal Hükümdar İdeal Devlet -Kınalı-zâde Ali’nin Medîne-i Fazıla’sı-, Lotus Yayınevi

Kınalızâde Ali Efendi, Ahlâk-ı Alâ’î <Ahlâk İlmi>, Tercüman Gazetesi

Kınalızâde Ali Çelebi, Ahlâk-ı Alâ’i, Klasik Yayınları

Kâtip Çelebi, Mizanü'l-Hakk fi İhtiyari'l-Ehakk, Haz., Süleyman Uludağ, Dergâh Yayınları

Hayrani Altıntaş, Erzurumlu İbrahim Hakkı, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları

Hüseyin Yorulmaz, Dîvân Edebiyatında Nâbî Ekolü -Eski Şiirde Hikemiyat-, Kitabevi Yayınları

Şener Demirel, “XVII. Yüzyıl Klasik Türk Şiirinin Anlam Boyutunda Meydana Gelen Üslup Hareketleri: Klasik Üslup-Sebk-i Hindî-Hikemî Tarz-Mahallileşme”, Turkish Studies, 4(2), 2009, ss.279-306

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. X
2 Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. X
3 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. X
4 Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. X
5 İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. X
6 Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. X
7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. X
8 Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. X
9 Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır.
11 Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 16.yy-18.yy düşünce tarihinin önemli isim ve konularını tanır.
2 16.yy-18.yy düşünce tarihinin önemli isim ve konularını tartışabilir.
3 Türk düşüncesinin yakın dönem tarihi özelliklerini kavrar.
4 Batılılaşma öncesi düşünce birikiminin özelliklerini tanır.
5 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilir, yöntem geliştirebilir.
6 Çalışma alanında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilir, çözebilir ve gerektiğinde yönlendirebilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 3 5 15
Final 1 13 13
Toplam İş Yükü 200
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 8
Dersin AKTS Kredisi 8