Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İdari Coğrafya COG 108 2 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ZERRİN KARAKUZULU
Dersi Verenler Prof.Dr. ZERRİN KARAKUZULU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İdari coğrafyanın planlama açısından önemini ve Türkiye´nin idari bölünüşünde rol oynayan faktörleri kavramak
Dersin İçeriği İdari coğrafyanın konusu, yerleşmelerin fonksiyonları, Türkiye´de idari bölünüş yapısı ve mülki idare bölümleri, coğrafi bölgelerde yapılması gereken düzenlemeler
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İdari coğrafyanın planlamadaki önemini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
2 İdari birimleri ve özellikleri bilir Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
3 Türkiye idari bölünüşünde yapılması gereken değişiklikleri nedeni ile analiz eder Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İdari Coğrafyanın Konusu, Dünya?da ve Türkiye?de İdari Coğrafya
2 İdari Coğrafya ile İlgili Kavramlar
3 İdari Coğrafya Açısından Yerleşmeler, Yerleşmelerin Şekil ve Doku Özellikleri
4 Türkiye?deki Yerleşmelerin Sınıflandırılması, Kırsal Yerleşmeler
5 Kentsel Yerleşmeler
6 Türkiye´deki Yerleşmelerin İdari Bölünüş içindeki Fonksiyonları, Kırsal Yerleşmeler, İlçe Merkezleri
7 İl Merkezleri, Beldeler
8 Türkiye´deki İdari Bölünüş Yapısı
9 Türkiye´deki İdari Bölünüş Yapısı
10 Türkiye´nin Mülki İdare Bölümleri
11 Türkiye´nin Mülki İdare Bölümleri
12 Coğrafya-Mülki İdare İlişkisi, İl-İlçe Yönetim Alanları ve Merkezlerinin Belirlenmesinde Etkili Olan Faktörler
13 Türkiye´nin Coğrafi Bölgelerinde Yapılması Gereken İdari Düzenlemeler (Doğu ve Orta Karadeniz Bölgesi, Batı Karadeniz Bölgesi, Ege Bölgesi)
14 Türkiye´nin Coğrafi Bölgelerinde Yapılması Gereken İdari Düzenlemeler (Akdeniz Bölgesi, Doğu Anadolu Bölgesi, Güneydoğu Anadolu Bölgesi)
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları A. ÖZÇAĞLAR, İdari Coğrafya, Ümit Matbaa, 2011, Ankara
A. ÖZÇAĞLAR, Türkiye´de Belediye Örgütlü Yerleşmeler, Ekol Yayınevi, 1997, Ankara
K. ARINÇ, Türkiye´nin Coğrafi Bölgeleri, Atatürk Üniversitesi Yayınları, 2007, Erzurum
A. ÖZÇAĞLAR, "Türkiye´de Mülki İdare Bölümlerinin İdari Coğrafya Analizi", Coğrafi Bilimler Dergisi, 3(1),1-25, Ankara
Z. KODAY, "İdari Coğrafya Özellikleri Bakımından Aziziye Metropol İlçesi", Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2009; 13(2):67-80
Z. KARAKUZULU, Sakarya İlindeki Kasaba Yerleşmeleri, Değişim Yayınları, 2010, İstanbul
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarabilir. X
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alabilir, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütebilir.
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır.
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler.
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir.
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. X
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
1. Kısa Sınav 20
1. Ara Sınav 50
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Toplam İş Yükü 64
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,56
Dersin AKTS Kredisi 3