Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Jeomorfoloji I COG 102 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. YUNUS EMRE MUTLU
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. YUNUS EMRE MUTLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Jeomorfoloji ile ilgili temel kavramları,jeomorfolojik süreçleri öğretmek.Oluşan farklı topoğrafya şekillerinin coğrafi dağılışı ve sınıflandırılmasının öğretilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Temel kavramlar,jeomorfolojik birimlerin gelişim aşamaları, diğer doğal süreçlerle bağlantıları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Jeomorfolojinin temel kavramlarını tanımlar Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Jeomorfolojik süreçleri açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
3 Jeomorfolojik şekillerin coğrafi dağılışını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Örnek Olay, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
4 Jeomorfolojik şekilleri sınıflandırır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
5 Jeomorfolojik şekilleri analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
6 Jeomorfolojik etmenleri ayırt eder Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Jeomorfoloji´de kuram ve kavramlar: Yapı, süreç ve zaman
2 Yerküre´nin yapısı
3 Yerküre´nin yapıtaşları (mineraller)
4 Yerküre´nin yapıtaşları (kayaçlar)
5 Plutonik etkinlik ve yerşekilleri
6 Volkanizma, volkanik patlama tür ve ürünleri
7 Volkanik yerşekilleri
8 Sedimantoloji, sedimanter ortamlar ve kayaçlar
9 Kayaçların ayrışması ve aşınması
10 Toprak Oluşumu
11 Metamorfizma ve metamorfik kayaçlar
12 Jeolojik/jeomorfolojik zaman kavramı
13 Genel Yerşekilleri (akarsu, havza, tektonik levha, volkan, dağ kuşağı)
14 Dünya üzerindeki önemli yerşekilleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Monroe, J.S., Wicander, J., 2012. Fiziksel Jeoloji (Yay.Haz. Kadir Dirik, Mehmet Şener) Jeoloji Mühendisleri odası çeviri serisi No:1.
Erinç,Sırrı,2000,Jeomorfoloji I,Der Yayınevi Yayın No:284,İstanbul
Sür,Özdoğan,1994,Strüktürel Jeomorfoloji,Ankara Üniversitesi D.T.C.F Yayın No:373,Ankara
Sür,Özdoğan,1996,Jeomorfoloji Analitik,A.Ü.D.T.C.Fak.Yay.No:380,Ankara
Hoşgören,M.Yıldız,1987,Jeomorfolojinin Ana Çizgileri 1,İ.Ü.Yayınları Yayın No:3132,İstanbul
Üşenmez,Şuayip,1985,Mineraloji ve Mineraller Teknolojisi,Gazi Üniversitesi,Ankara
Ardos,M,1996,Jeolojik Temel Bilgiler,İ.Ü Yayın No:3943,İstanbul
İzbırak,R,1989,Yerbilimi Bilgileri,M.E.B.Öğretmen Kitapları Dizisi:158,İstanbul

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. X
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarabilir. X
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. X
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alabilir, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütebilir.
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir.
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır.
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler.
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir.
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 25 25
Ödev 1 25 25
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6