Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Doğa Koruma BIY 227 3 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SELMA HELLİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölümün Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Mevcut doğal kaynakları koruyabilme, etkin kullanabilme ve sürdürülebilir gelişme açısından değerlendirebilme, Ulusal ve uluslararası korunma statüsüne sahip doğal alan çeşitlerini ve özelliklerini açıklayabilme, Türkiye’nin taraf olduğu Uluslararası Çevre Koruma Sözleşmeleri konusunda bilgisini artırma.

Dersin İçeriği

Doğanın korunması ile ilgili temel bilgiler ve kavramlar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Doğal kaynakları sınıflandırma ve özelliklerini açıklama. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav,
2 Doğal kaynakları tehdit eden unsurları tanımlama. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav,
3 Dünyada ve Türkiye’de korunma statüsüne sahip doğa alanlarını sınıflandırma ve özelliklerini açıklama. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav,
4 Ülkemizin de taraf olduğu Uluslararası Doğa Koruma Sözleşmelerini açıklama. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav,
5 Dünya genelinde ve ülkemizde faaliyet gösteren doğa koruma örgütleri hakkında bilgisini artırma. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav,
6 Doğal kaynakları tehdit eden unsurları sınıflandırma. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav,
7 Yeni yaklaşımları yorumlama. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav,
8 Türkiye’de ve Dünyada korunan alanlara yönelik çevre bilinci düzeyini artırma. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Doğal Kaynakların Sınıflandırılması
2 Dünya’da ve Türkiye’de Biyoçeşitlilik ve Sıcak Bölgeler
3 Biyolojik Çeşitliliği İzleme, İzleme Göstergeleri
4 Korunan Alanları İzleme Faaliyetleri
5 Uluslararası Doğa Koruma Sözleşmeleri: 1971 Ramsar, 1972 Paris, 1972 Stockholm, 1973 Washington (CITES), 1976 Barselona, 1979 Bern
6 Uluslararası Doğa Koruma Sözleşmeleri: 1992 Rio, 1994 Paris, 1997 Kyoto, 1998 Aarhus
7 Uluslararası Doğa Koruma Örgütleri: Uluslararası Doğayı Koruma Birliği (IUCN), Doğal Hayatı Koruma Vakfı (WWF), Greenpeace
8 Uluslararası Doğa Koruma Örgütleri: Birleşmiş Milletler Çevre Programı (BMÇP) – (UNEP), Avrupa Çevre Ajansı (APA)
9 Ara Sınav
10 Türkiye’deki Doğa Koruma Örgütleri: Türkiye Erozyonla Mücadele, Ağaçlandırma ve Doğal Varlıkları Koruma Vakfı (TEMA), Türkiye Çevre Eğitim Vakfı (TÜRÇEV), Çevre ve Kültür Değerlerini Koruma ve Tanıtma Vakfı (ÇEKÜL), DHKD, TURMEPA
11 Dünyada Korunmaya Alınmış Doğa Alanları: Ross Denizi Deniz Koruma Alanı, Mercan Denizi Doğal Parkı, Pasifik Adaları Deniz Ulusal Anıt Bölgesi, Papahānaumokuākea Deniz Ulusal Anıt Bölgesi, Güney Georgia Deniz Koruma Alanı, Grönland Ulusal Koruma Alanı
12 Türkiye’de Bulunan Doğa Koruma Alanları: Milli Park, Tabiat Parkı, Tabiatı Koruma Alanı, Tabiat Anıtı, Yaban Geliştirme Sahası
13 Türkiye’de Bulunan Doğa Koruma Alanları:Ramsar Alanı, Ulusal Öneme Haiz Sulak Alan, Mahalli Öneme Haiz Sulak Alan Özel Çevre Koruma (ÖÇK) Alanı, Doğal Sit Alanı
14 Doğal Kaynakları Tehdit Eden Unsurlar ve Yeni Yaklaşımlar, Türkiye’de ve Dünyada Korunan Alanlara Yönelik Çevre Bilincinin Önemi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Çağatay, A., Terzioğlu, E. Ekmen., Z.İ ve Erdoğan, E. Biyolojik Çeşitliliği İzleme ve Değerlendirme Raporu 2012, T.C. Orman ve  Su İşleri Bakanlığı, Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü, Biyolojik Çeşitlilik Daire Başkanlığı İzleme ve Değerlendirme Şube Müdürlüğü, Lazer Ofset Matbaa Tes.Ltd.Şti. Kültür Bakanlığı Yayıncı Sertifika No: 15108, 1. Baskı, Ankara, 2013, 103 s.

Topçu, F.H. 2012. Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesi: Müzakereden Uygulamaya, Marmara Avrupa Araştırmaları Dergisi, Cilt:20, Sayı: 1, 57-97.

Anonim, Uluslararası Çevre Koruma Sözleşmeleri, Türkiye Barolar Birliği Yayınları: 247, Türkiye Barolar Birliği, Nisan 2014, Ankara 2. Basım, 567 s.

Çelik, C. 2015. Doğal Alanları Koruma: Amerika Birleşik Devletlerinde Milli Parkların Oluşum Süreci ve İdaresi, Türk İdare Dergisi, Sayı: 481, 401—432.

Sezen, J. 2017. Türkiye’de ve Dünyada Korunan Alanlara Yönelik Çevre Bilincinin Önemi, Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD Journal), Cilt: 2, Sayı: 167-177.

WDPA: https://protectedplanet.net/c/world-database-on-protected-areas

Protected Planet: https://www.protectedplanet.net/

UNEP World Conservation Monitoring Centre: https://www.unep-wcmc.org/

IUCN World Commision on Protected Areas: https://www.iucn.org/commissions/world-commission-protected-areas

GBIF Collaboration with WDPA: https://www.gbif.org/communications/news-and-events/showsingle/article/integration-of-gbif-species-occurrence-data-with-the-iucn-wdpa

T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı, Doğa Korum ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü, E-Kitap Kütüphanesi: http://www.milliparklar.gov.tr/ekutuphane

T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Korunan Alanlar-Özel Çevre Koruma Bölgeleri: https://ockb.csb.gov.tr/korunan-alanlar-i-56

T.C. Dışişleri Bakanlığı, Türkiye'nin Çevre Politikası: http://www.mfa.gov.tr/sub.tr.mfa?c74e3b4e-02fc-45fb-b019-384acb992538 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme X
2 Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma X
3 Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme X
4 Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme X
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma
6 Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi
7 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme X
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma X
9 Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma X
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma X
11 Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma X
12 Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma
13 Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 20
1. Ödev 20
2. Ödev 20
3. Ödev 20
4. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 3 10 30
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 103
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,12
Dersin AKTS Kredisi 4