Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Göstergebilim | GIT 413 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. ASLI İGİT, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | |
Dersin İçeriği | Çeşitli medya/mecrada sunulan/aktarılan/ maruz bırakılan Görsel İletişim Tasarımlarının (afiş, reklam, film vb.) göstergebilimsel yöntem ışığında çözümlenme ve yorumlanması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Görme, algılama ve göstergebilim kavramı ve kuramlarını kavrayabilir ve göstergeleri fark edebilir. | Tartışma, | Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Göstergebilimi geliştiren kuramcıları bilir | Tartışma, | Proje / Tasarım, Ödev, |
3 | Görsel iletişim tasarımı çalışmalarını çözümleme ve yorumlama yöntemlerini bilir | Tartışma, | Proje / Tasarım, Ödev, |
4 | Kitle İletişim Araçları tarafından aktarılan hareketli tasarımların (reklam, film, video vb.) göstergelerini çözümler ve aktarılmak istenen mesajı açar. | Tartışma, | Proje / Tasarım, Ödev, |
5 | Toplumsal ve kültürel göstergelerin çözümlemesi ve yorumlamasını yapar. | Tartışma, | Proje / Tasarım, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin kapsamı, amacı, kazanımı ve kabaca 14 haftanın genel çerçevesini çizmek. | |
2 | Görme, algılama ve göstergebilim kavramı ve tarihçesi. | |
3 | Göstergebilim Kuramcıları ve yaklaşımları. | |
4 | Göstergebilimin temel özellikleri, öğeleri ve türleri. | |
5 | Görsel Çözümleme nasıl yapılır? Gösterge, Gösteren ve Gösterilen İlişkisi ve örnek görsel çözümleme. | |
6 | Afiş ve Grafiti örnekleri üzerinden göstergebilimsel çözümleme. | Ödev |
7 | Ödevlerin sınıfça değerlendirmesi ve yorumlanması. Eksikliklerin giderilmesi. | |
8 | Örnek bir Reklam filminin göstergebilimsel çözümlemesi ve münazara. | Vize için: Reklam filmi çözümlemesi ödevi. |
9 | Vize Teslimi. | |
10 | Vize için verilen reklam filminin sınıfta değerlendirilmesi, yorumu ve eksikliklerin tespiti. | |
11 | Örnek bir kısa filminin göstergebilimsel çözümlemesi ve münazara. | Kısa film çözümlemesi ödevi. |
12 | Ödevlerin sınıfça değerlendirmesi ve yorumlanması. Eksikliklerin giderilmesi | Ödev istemi. |
13 | Örnek bir uzun metrajlı filmin göstergebilimsel çözümlemesi ve münazara. | |
14 | Final proje ödevi önerilerinin değerlendirmesi. | Final proje ödevinin verilmesi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Göstergebilimin ABC'si (Mehmet Rifat), Göstergebilime Giriş (Fatma Erkman- Akerson, Sinemada Anlam Yaratma (Seçil Büker), Pasajlar (Walter Benjamin), Gelenek ve Bireysel Yeti (T.S. Elliot), Göstergebilim (Bahar Dervişcemaloğlu), Göstergebilim (Pierre Guiraud), 20. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları (Mehmet Rifat), Göstergebilimsel Serüven (Roland Barthes), Göstergebilim ve Gramatoloji (Jacques Derrida), Alımlama Göstergebilimi (Umberto Eco) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek. | ||||||
2 | Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlayabilmek. | ||||||
3 | Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulayabilmek. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulayabilmek. | ||||||
4 | Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yaşam boyu yönlendirebilmek. | X | |||||
5 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. | X | |||||
6 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek. | X | |||||
7 | Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanabilmek, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olabilmek ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak. | X | |||||
8 | Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek; etkin iletişim becerisine sahip olmak. | ||||||
9 | Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirebilmek, analiz ve yorum yapabilme kapasitesine sahip olmak. | X | |||||
10 | İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olabilmek. | ||||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izleyebilmek. | ||||||
12 | Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. | ||||||
13 | Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak. | ||||||
14 | Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilmek. | X | |||||
15 | Estetik farkındalığa sahip olabilmek. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|