| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Ses Fiziği | MZK 001 | 0 | 2 + 0 | 2 | 0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. İSMET EMRE YÜCEL |
| Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. İSMET EMRE YÜCEL, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Hacı Bekir KURŞUNET |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı konservatuvar öğrencilerine sesin nasıl oluştuğu, ortamda nasıl iletildiği ve işitme sistemimiz tarafından nasıl algılandığı hakkında temel bilgileri vermektir. |
| Dersin İçeriği | Frekans, periyot, basit uyumlu hareket. Sesin oluşumu, iletimi, algılanması. Basit sesler, ses kaynağı olarak çalgılar. Akustik prensipler, müziğin algılanması (Perde, Tını, Vibrato). |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sesin oluşumu, iletimi ve algılanması ile ilgili temel bilgileri kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Ses ve müzik fiziği ile ilgili temel kavramları bilir ve anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Çalgıların seslerinin nasıl oluştuğu bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Temel akustik kavramlar ve prensipler hakkında bilgi edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Müziğin algılanması ilgili bilgileri. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ses Fiziği Ile Ilgili Temel Kavramlar | |
| 2 | Müzik ve Fizik | |
| 3 | Sesin Oluşumu 1 | |
| 4 | Sesin Oluşumu 2 | |
| 5 | Sesin Oluşumu 3 | |
| 6 | İletici Ortamlar | |
| 7 | Basit Seslerin Algılanması 1 | |
| 8 | Basit Seslerin Algılanması 2 | |
| 9 | Müzik Sesi Kaynakları | |
| 10 | Çalgılar 1 | |
| 11 | Çalgılar 2 | |
| 12 | Çevrenin Etkileri | |
| 13 | Müzik Seslerinin Algılanması | |
| 14 | Müziğin Algılanması |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] AYHAN ZEREN; Müzik Fiziği, Pan Yayıncılık, İstanbul, 2003. |
| Ders Kaynakları | [2] CENK DENKTAŞ, EFE Akedemi Yayınları, Ankara, 2020. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
| 2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
| 3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | ||||||
| 4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
| 5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | ||||||
| 6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
| 8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
| 10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | ||||||
| 11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | ||||||
| 12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sesin oluşumu, iletimi ve algılanması ile ilgili temel bilgileri kullanabilir. | ||||||||||||
| 2 | Ses ve müzik fiziği ile ilgili temel kavramları bilir ve anlatır. | ||||||||||||
| 3 | Çalgıların seslerinin nasıl oluştuğu bilir. | ||||||||||||
| 4 | Temel akustik kavramlar ve prensipler hakkında bilgi edinir. | ||||||||||||
| 5 | Müziğin algılanması ilgili bilgileri. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 15 |
| 2. Ödev | 15 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 2 | 5 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Toplam İş Yükü | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 0 | ||