Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Müzik Felsefesi ve Estetiğe Giriş | MZK 002 | 0 | 2 + 0 | 2 | 0 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Müzik felsefesi müziğe ilişkin temel sorular sorarark, fizik ötesi ve estetik ile yakın ilişkilerini anlamayı amaçlar. Müzik nedir, Neye müzik denir? Müzik, zihin, duygu bağlantıları nelerdir; müzikte anlam nedir, müziğin tarihsel anlamı, müziğin niteliği nedir? gibi sorular sorar. Müzik, insan tarihinin ve yaşantısının önemli bir unsuru olarak felsefece sorgulanması dersin amaçları ve esasları arasındadir. Sanat felsefesi altında değerlendirilse de, müziğin geniş kullanımı nedeniyle “müzik felsefesi” sanat felsefesinden azade önemli bir ilgi alanıdır. İnsanın her zamanına ait bir etkinlik olarak felsefeye anlatacakları önemli veri kaynakları arasında sayılabilir. |
Dersin İçeriği | Antik çağda müzik felsefesi. Platon, Aristotales, Pythagoras, Empiricus. Ortaçağda müzik felsefesi. Anselmus, Aquinolu Thomas, Ockhamlı William, Bacon. İslam felsefesinde müzik. Farabî, El-Kindi, El Gazzâli, İbn-i Sina, Mevlana Celaleddin-i Rumi. Rönesans döneminde müzik felsefesi. Zarlino, Marpurg. 17. yüzyıl müzik felsefesi. Leibniz, Decartes, Spinoza. 18. yüzyıl müzik felsefesi. Rousseu, Kant, Hegel, Herder, Heinse. 19. yüzyıl müzik felsefesi. Schiller, Goethe, Schelling, Nietzsche, Schelling, Schopenhauer, 20 yüzyıl müzik felsefesi, Adorno. Bu düşünürler üzerinden müziğin anlamı, ontolojisi ve değerleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Müzik felsefesi, müziğin doğası, değeri ve müziğin deneyimimiz hakkındaki temel soruların inceler | Anlatım, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası, | Ödev, |
2 | Herhangi bir "X felsefesi" gibi, hedefinin bilgisini önceden varsayar. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, |
3 | Estetik yaklaşımları müzik felsefesiyle destekler ve öğrenir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, |
4 | Günümüz Müzik Felsefesi yaklaşımlarını analiz eder. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Müzik Nedir? | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
2 | Müziğin Ötesinde "Müzik" Tanımı | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
3 | Müzikal Ontoloji | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
4 | Müzik Felsefesinde Temel Tartışmalar | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
5 | Müzik Felsefesinde Ontolojik Sorunlar | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
6 | Müzik ve Duygular | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
7 | Müzikteki Duygular | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
8 | Dinleyicideki Duygular | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
9 | Müziği Anlamak | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
10 | Müzik ve Değer | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
11 | Müzikte Estetik ve Temel Sorunları | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
12 | Müzikal Dilin Krizi ve Yirminci Yüzyıl Estetiği Estetizm | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
13 | Estetizm | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
14 | Genel Değerlendirme | Dönemlik konuları üzerinde tartışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Haftalık dersin akışına göre düzenlenmiş notlar kullanılacaktır. |
Ders Kaynakları | Peter Kivy, Introduction to a Philosophy of Music. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 7 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 0,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 0 |