Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Geoteknik Deprem Mühendisliği | INM 609 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEDAT SERT |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SEDAT SERT, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yerel zemin koşullarına bağlı olarak depremler sırasında zemin yapılarına gelen deprem kuvvetleri farklılaşmakta ve buna bağlı olarak uyulması gereken tasarım ve inşaat yöntemleri değişmektedir. Zemin tabakalarının mukavemet kaybı ve sıvılaşma gösterebilecek bölgelerde zemin iyileştirmesi ve temel tasarımında önlemler alınması ve inşaatın buna göre yapılması deprem hasarlarının azaltılması için gerekli olmaktadır. |
Dersin İçeriği | Geoteknik deprem mühendisliğine giriş, kavramların tanımlanması, Sismoloji ve deprem, Kuvvetli yer hareketi, Sismik tehlike analizi, Sismik dalga ve yayılması, Dinamik zemin özellikleri, Zemin tepki analizi, Yerel zemin etkileri ve yer hareketi, Sıvılaşma, Sismik şev stabilitesi, Zemin iyileştirmesi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Deprem durumunda temel taşıma gücünü hesaplar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
2 | Arazi deney sonuçlarını kullanarak sıvılaşma analaizi yapar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
3 | Deprem durumunda oluşacak oturmaları hesaplar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
4 | Zemin iyileştirme yöntemi önerir. | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sismoloji ve Deprem Kavramları | |
2 | Depremin zeminde ve temel mühendisliği yapıları üzerindeki etkileri | |
3 | Geoteknik deprem mühendisliği için gerekli zemin incelemeleri | |
4 | Dinamik deneyler (grup halinde CTX deneyi yapımı) | |
5 | Gerilme-deformasyon ve kayma direnci karakteristikleri | |
6 | Zemin büyütmesi | |
7 | Sıvılaşma | |
8 | Sıvılaşma | |
9 | Deprem durumunda taşıma gücü | |
10 | Depremle oluşan oturmalar | |
11 | Deprem durumunda duraylılık | |
12 | Dayanma yapılarının dinamik durumda tasarımı | |
13 | Zemin iyileştirmesi | |
14 | Ödev Sunumu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Yrd.Doç.Dr.Sedat Sert, Geoteknik Deprem Mühendisliği Ders Notları |
Ders Kaynakları | [2] Ishihara, K. (1996) Soil Behaviour in Earthquake Geotechnics, Oxford Engineering Science Series, Oxford Science Publications, Clarendon Press, Oxford [3] TC4 Committee of ISSMFE, (1993). Manual for Zonation on Seismic Geotechnical Hazard. Japan Society of Soil Mechanics and Foundation Engineering. [4] Bolt, B.(1995) Earthquakes, W.H. Freeman and Company, New York [5] Kramer, S.L. (1996) Geotechnical Earthquake Engineering, Prentice Hall, New Jersey [6] Youd,L.T. & Idriss, I.M. (1997) Evaluation of Liquefaction Resistance of Soils, Proceedings of the NCEER Workshop, NCEER Technical Report 97-0022, State University of new York at Buffalo, New York [7] Liam Finn,W.D.(1991) Dynamic Analysis in Geotechnical Engineering Proc. of ASCE Spe.Conf. Earthquake Engineering and Soil Dynamics II. pp523-591. [8] Japan Society of Civil Engineers (2000) Earthquake Resistant Design Codes in Japan, Japan Society of Civil Engineers, Tokyo, Japan [9] B.M.Das, Principles of Soil Dynamics, 1993. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Deprem durumunda temel taşıma gücünü hesaplar. | ||||||||||||
2 | Arazi deney sonuçlarını kullanarak sıvılaşma analaizi yapar. | ||||||||||||
3 | Deprem durumunda oluşacak oturmaları hesaplar. | ||||||||||||
4 | Zemin iyileştirme yöntemi önerir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |