Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yapay Zeka İlkeleri ve Teknikleri | BSM 560 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İSMAİL ÖZTEL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi İSMAİL ÖZTEL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İnsan beyninin öğrenme mekanizmasının modellenerek bilgisayarların tasarımı gün geçtikçe önem kazanmaktadır. Dersin içeriğinde genel olarak zeki arama, zeki oyun oynama yaklaşımları, sezgisel problem çözme yaklaşımları, yapay ağları bulunmaktadır. Dersin temel amacı, hayatta karşılaşılabilecek yeni yapay zeka problemlerini çözmek için gerekli altyapıyı sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Yapay zekaya giriş, sezgisel problem çözme yaklaşımı, oyunlarda yapay zeka, öğrenme yöntemleri, yapay sinir ağları, evrişimsel sinir ağları, yinelenen sinir ağları, derin inanç ağları, doğal dil işleme, uzman sistemler, yapay zeka optimizasyon algoritmaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yapay zekaya giriş | |
2 | Sezgisel problem çözme yaklaşımı | |
3 | Oyunlarda yapay zeka | |
4 | Öğrenme yöntemleri | |
5 | Yapay ağlar - yapay sinir ağları | |
6 | Yapay ağlar - evrişimsel sinir ağları | |
7 | Yapay ağlar - yinelenen sinir ağları, derin inanç ağları | |
8 | Doğal dil işleme | |
9 | Doğal dil işleme | |
10 | Uzman sistemler | |
11 | Yapay zeka optimizasyon algoritmaları | |
12 | Yapay zeka optimizasyon algoritmaları | |
13 | Öğrenci uygulamaları ve makale çalışmaları | |
14 | Öğrenci uygulamaları ve makale çalışmaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | SABİS |
Ders Kaynakları | Çetin Elmas; Yapay Zeka Uygulamaları, 2018 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
1. Ara Sınav | 60 |
2. Ödev | 15 |
1. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |