Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yapay Zeka İlkeleri ve Teknikleri BSM 560 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi İSMAİL ÖZTEL
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi İSMAİL ÖZTEL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İnsan beyninin öğrenme mekanizmasının modellenerek bilgisayarların tasarımı gün geçtikçe önem kazanmaktadır. Dersin içeriğinde genel olarak zeki arama, zeki oyun oynama yaklaşımları, sezgisel problem çözme yaklaşımları, yapay ağları bulunmaktadır. Dersin temel amacı, hayatta karşılaşılabilecek yeni yapay zeka problemlerini çözmek için gerekli altyapıyı sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Yapay zekaya giriş, sezgisel problem çözme yaklaşımı, oyunlarda yapay zeka, öğrenme yöntemleri, yapay sinir ağları, evrişimsel sinir ağları, yinelenen sinir ağları, derin inanç ağları, doğal dil işleme, uzman sistemler, yapay zeka optimizasyon algoritmaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yapay zekaya giriş
2 Sezgisel problem çözme yaklaşımı
3 Oyunlarda yapay zeka
4 Öğrenme yöntemleri
5 Yapay ağlar - yapay sinir ağları
6 Yapay ağlar - evrişimsel sinir ağları
7 Yapay ağlar - yinelenen sinir ağları, derin inanç ağları
8 Doğal dil işleme
9 Doğal dil işleme
10 Uzman sistemler
11 Yapay zeka optimizasyon algoritmaları
12 Yapay zeka optimizasyon algoritmaları
13 Öğrenci uygulamaları ve makale çalışmaları
14 Öğrenci uygulamaları ve makale çalışmaları
Kaynaklar
Ders Notu

SABİS

Ders Kaynakları

Çetin Elmas; Yapay Zeka Uygulamaları, 2018
Vasif Nabiyev ; Yapay Zeka, 2016
Stuart Russell, Peter Norvig ; Artificial Intelligence A Modern Approach , 2009

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 15
1. Ara Sınav 60
2. Ödev 15
1. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
dersAKTSKredisi 6