| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Müziksel İşitme, Okuma ve Yazma I | TMB 101 | 1 | 2 + 2 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. HACI BEKİR KURŞUNET |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. BİRSEL HASÇELİK, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin temel müziksel işitme, okuma ve yazma becerileri kazanmasını sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Müzik teorisine ilişkin temel bilgiler, ritmik okuma, duyuş, deşifre, solfej, ritmik ve melodik dikte çalışmaları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Ritm değerlerine ilişkin sınıflandırmalar yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | Ritm bilgisini ritmik okuma ve yazma uygulamalarında kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | |
| 3 | Aralık bilgisini kavrar. Duyduğu aralıkları karşılaştırır ve analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | |
| 4 | Basit (2/4, 3/4, 4/4 ) 6/8, 9/,12/8'lik usullerde el vuruşları yaparak ritmik okumalar yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | |
| 5 | Seviyesine uygun parçaları deşifre eder. | Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | |
| 6 | Seviyesine uygun okuma parçalarını ezberler. | Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
| 7 | Seviyesine uygun okuma parçalarını dikte eder. | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | |
| 8 | Fa anahtarında seviyesine uygun parçaları solfej yapar. | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Nota isimleri, Anahtarlar, Değerleri, Porte üzerindeki yerleri, Temel müzik kavramları | |
| 2 | Dizi oluşumları (majör-minör), Müzikte ölçü, ritim ve tartım kavramları bona çalışmaları | |
| 3 | Aralık bilgisi (2’li, 3’lü,4’lü, 5’li aralıklar) Do majör gam ve solfej çalışmaları | |
| 4 | Verilen sesten çıkıcı aralık kurma çalışmaları, 6'lı, 7'li, 8'li aralıklar (Majör dizilerin ilk 5 sesi ile solfej ve dikte çalışmaları, | |
| 5 | Bona ve solfej alıştırmaları | |
| 6 | 2/4, 3/4, 4/4’lük ölçülerde dikte ve solfej çalışmaları | |
| 7 | Do Majör dizinin 6 sesi ile solfej ve dikte çalışmaları | |
| 8 | Basit tartımlarla solfej, dikte ve deşifre çalışmaları. | |
| 9 | Do majör tonunda yaratıcı ezgi yazma çalışmaları | |
| 10 | Basit tartımlarla solfej, dikte ve deşifre çalışmaları.3/8, 6/8 'lik usullerde ritmik okuma ve solfej çalışmaları | |
| 11 | Senkoplu tartımlarla bona ve solfej çalışmaları | |
| 12 | Fa anahtarında basit ölçülerde ritmik okuma çalışmaları. | |
| 13 | Fa anahtarında basit ölçülerde ritmik okuma çalışmaları. | |
| 14 | Deşifre çalışmaları ve genel tekrar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Muammer Sun, Solfej I. F. Fontaine, Rirtm ve Zaman Duygusunun Temelleri Muammer Sun/ Metin Munzur, Aralık Bilgisi Mine Mucur, Solfej Kitabı Nail Yavuzoğlu, Rölatif Absolut Kulak Eğitimi 1 ve Günlük Teknik Çalışmalar Nail Yavuzoğlu, Poliritmik Solfej 1 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
| 2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
| 3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
| 4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
| 5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
| 6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
| 8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
| 10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
| 11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
| 12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ritm değerlerine ilişkin sınıflandırmalar yapar. | ||||||||||||
| 2 | Ritm bilgisini ritmik okuma ve yazma uygulamalarında kullanır. | ||||||||||||
| 3 | Aralık bilgisini kavrar. Duyduğu aralıkları karşılaştırır ve analiz eder. | ||||||||||||
| 4 | Basit (2/4, 3/4, 4/4 ) 6/8, 9/,12/8'lik usullerde el vuruşları yaparak ritmik okumalar yapar. | ||||||||||||
| 5 | Seviyesine uygun parçaları deşifre eder. | ||||||||||||
| 6 | Seviyesine uygun okuma parçalarını ezberler. | ||||||||||||
| 7 | Seviyesine uygun okuma parçalarını dikte eder. | ||||||||||||
| 8 | Fa anahtarında seviyesine uygun parçaları solfej yapar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 4 | 10 | 40 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 154 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||