Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı Vıı (Kaval) CKV 407 7 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek.

Dersin İçeriği

Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ses ve makamlarla ilgili etütleri analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Seçilmiş olan örnek eser etüt ve alıştırmaları sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Kendi başına egzersizler yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Süslemelerle ilgili parmak çalışmaları yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Örnek eserlerle ilgili kayıtları kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Geçen dönemin tekrarı, VI. Dönemde öğrenilen bilgilerin, tekrar yoluyla öğrenciye hatırlatılması, ses kayıtlarının dinletilmesi
2 Birinci pozisyon çalışmaları ve eser icraları 1. Pozisyondaki seslerin hatırlatılması, ses kayıtlarının dinletilmesi,
3 Altın yüzüğüm kırıldı, Dağlar Dağımdır Benim türkülerinin 1. pozisyonda icrası Örnek eserlerin kavalda 1. pozisyon seslerinden icra edilmesi, kayıtlarının dinletilmesi,
4 Birinci pozisyon çalışmaları ve eser icraları 1. Pozisyon seslerinde etütlerin incelenmesi, serbest doğaçlama açışlar ve makam örneklerinin uygulanması,
5 Birinci pozisyon çalışmaları ve eser icraları 1. Pozisyan seslerinde hicaz dizisinin gösterilmesi, etütler icra edilmesi.
6 Yöresel açış, taksim çalışmaları Gurbet, Teke Bölgesi, Açış Çalışmaları, bununla ilgili kayıtların dinletilmesi, öncelikle öğretim elemanı tarafından icra yapılması daha sonra öğrenci tarafından uygulanması
7 Yöresel açış, taksim çalışmaları Orta ve İçanadolu bölgelerinde çoğunlukla rastlanan Bozlak uzun havaları Açış Çalışmaları
8 Yöresel açış, taksim çalışmaları Azeri Açış Çalışmaları kayıtlarının dinletilmesi, öğretim elemanı tarafından öncelikle uygulamanın gösterilmesi ve daha sonra öğrenci tarafından Azerbaycan yöresi açış uygulamalarının yapılması
9 Serbest açış ve taksim çalışmaları, Bütün yöreleri içine alan taksim örneklerinin kayıtlarının dinletilmesi ve bununla ilgili uygulama çalışmaları,
10 Yöresel açış, taksim çalışmaları Halk müziğimizin önemli zenginliklerinden Maya, Lavik Açış Çalışmaları, bununla ilgili kayıtların dinletilmesi, öğretim elemanı tarafından örneklerinin verilmesi ve öğrenci tarafından uygulanması
11 Yöresel açış, taksim çalışmaları Güneydoğu Anadolu, Gaziantep yöresi Barak uzun hava açışlarının örneklerinin dinletilmesi, öğretim elemanı tarafından uygulanması daha sonra, öğrenci tarafından uygulanması
12 İleri icra teknikleri çalışmaları Kaytağı, Onbirli, Pembe, Köprülü, Kız Gülbeden gibi zor ve ustalık gerektiren enstrümental eserlerin kayıtlarının dinletilmesi, öğretim elemanı tarafından icrası daha sonra öğrenci tarafından icra edilmesi.
13 İleri icra teknikleri çalışmaları Portakal Zeybeği, İki Parmak Zeybeği, Ötme Bülbül Zeybeği kayıtlarının dinletilmesi, öğretim elemanı tarafından icrasının yapılması daha sonra öğrenci tarafından uygulanması.
14 Genel Tekrar Bu dönem öğrenilen konuların sınav yoluyle tekrar edilmesi.
Kaynaklar
Ders Notu

Dilsiz Kaval Metodu, Fedai Taştekin, 2011, Gazimihal, R. M. 2001. Türk Nefesli Çalgıları. İkinci basım. Ankara. Kültür Bakanlığı. Öztürk, Ö. 2005. Karadeniz Ansiklopedik Sözlük. 2. Cilt. İstanbul. Açın, Cafer,(1994). Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul....Kemal Akdemir, AKDEMİR, Kemal, Dört Yıllık Müzik Eğitimi Veren Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Konservatuvarlarda Dilsiz Çoban Kavalı Çalma Teknikleri ve Eğitim Müfredatı,  Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu, Dr. Mahmut KARAGENÇ, Salih SÜTOĞLU, Harun GENÇ Ege Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Ders Notları. 

Ders Kaynakları

TÜRKİYE RADYO TELEVİZYON KURUMU TÜRK HALK MÜZİĞİ NOTA ARŞİVİ ,  Türk Halk Müziğinden Seçmeler (1, 2, 3), TRT Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Müzik Dairesi Başkanlığı Ankara Şubat 1998, Hamit Çine, Burdur’dan Damlalar, Valilik Yayınları, İzmir, 1989. Cafer Açın, Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul, (1994), Saadet Abdullayeva, Azerbaycan Halk Çalgı Aletleri, Adiloğlu Neşriyyatı, Bakı, 2002, Bela Bartok, Küçük Asyadan Halk Musikisi, Çeviren: Bülent Aksoy, Pan Yayıncılık İstanbul (1991). 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. X
2 Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. X
3 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. X
4 Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. X
5 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
6 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. X
7 Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur X
8 Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur X
9 Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. X
10 Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
2. Performans Görevi (Uygulama) 15
3. Performans Görevi (Uygulama) 15
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4