Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı Vıı (Klasik Kemençe) CKC 407 7 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Çalgının öğrenimindeki temel yöntemleri pekiştirerek, kişinin kendi beceri ve birikimleri ile icrada uzmanlığa sevk edecek motivasyonu kazandırma. Çalgının kültürel alanına hakim olma ve farklı çalgılar üzerinde başlıca bilgi dağarcığını geliştirerek, müziğin bir bütün anlaşılmasına katkı sunma. 

Dersin İçeriği

Tekrar etme pratiğinin kesin uygulamaları ve vücudun sağlıklı duruşunun korunması çerçevesinde; yay tekniğinin pekiştirilmesi, çalgının tutuşu ve icrasında sol elin tasarruflu fakat etkin kullanılması, teorik makam bilgisinin çalgıda tatbiki, çalgının yapısı, çalgı yapımı ve onarımı üzerinden sürdürülebilirlik, bireysel ya da toplu icra konumunda çalgının kapasitesini verimli kullanabilme, 3 telin farklı pozisyonlarda esnek kullanım bilgi ve becerisi, farklı akortlarda icra becerisi edinme, aralık anlayışını temelde tutatarak makam kullanımını pekiştirme, eşlik ya da bireysel icra konumlarında bireysellik ve bütünlük bilincine sahip olma, geçmişten günümüze kemençe icracıları hakkında bilgi sahibi olma, çalgının kültürel alanı içerisindeki konumunu bilerek dünya çalgıları arasında organolojik kavrayış oluşturma, coğrafyanın müziği dışında farklı müziklere aşinalık kazanma. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Suzinak makamını genel hatlarıyla öğrenmeye başlar Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Performans Görevi,
2 Nihavent makamını genel hatlarıyla öğrenmeye başlar Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Performans Görevi,
3 Nihavent makamını genel hatlarıyla öğrenmeye başlar Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Performans Görevi,
4 Kürdilihicazkar makamını genel hatlarıyla öğrenmeye başlar Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Suzinak makamı tarifi ve seyri. Suzinak makamından seçme eser inceleme ve uygulama Eser hazırlığı
2 Suzinak makamından seçme eser inceleme ve uygulama. Eser hazırlığı
3 Suzinak makamından seçme eser inceleme ve uygulama. Eser hazırlığı
4 Hicazkar makamı tarifi ve seyri. Hicazkar makamından seçme eser inceleme ve uygulama Eser hazırlığı
5 Hicazkar makamından seçme eser inceleme ve uygulama Eser hazırlığı
6 Performans görevi uygulama ve Hicazkar makamından seçme eser inceleme ve uygulama Performans görevi hazırlık ve eser hazırlığı
7 Nihavent makamı tarifi ve seyri. Nihavent makamından seçme eser inceleme ve uygulama Eser hazırlığı
8 Ara sınav Ara sınav hazırlığı
9 Nihavent makamından seçme eser inceleme ve uygulama Eser hazırlığı
10 Nihavent makamından seçme eser inceleme ve uygulama Eser hazırlığı
11 Kürdilihicazkar makamı tarifi ve seyri. Kürdilihicazkar makamından seçme eser inceleme ve uygulama Eser hazırlığı
12 Performans görevi ve kürdilihicazkar makamından seçme eser inceleme ve uygulama Performans görevi hazırlık ve eser hazırlığı
13 Performans görevi ve kürdilihicazkar makamından seçme eser inceleme ve uygulama Performans görevi hazırlık ve eser hazırlığı
14 Genel tekrar ve final sınavı hazırlığı Final sınavı hazırlığı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Dersin temel kaynağı hocanın haricinde;

Basılı Yayın: 

Tanburi Cemil'in Hayatı, Mesud Cemil, Kubbealtı Neşriyat

Üç Telli Klasik Kemençe Eğitimine İlişkin Bir Yöntem, Sanatta Yeterlik Tezi, Aslıhan Eruzun Özel

Asri Kemençe, Dr. Zühdü RIza Tinel, çev. Ayhan Sarı

İşitsel yayın: 

Kalan Müzik, Kemençe, Türk Müziği Ustaları serisi

İhsan Özgen, Peşrev Saz Semaileri

Necdet Yaşar, Arşiv Serisi, Kalan Müzik

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. X
2 Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. X
3 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. X
4 Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. X
5 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
6 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. X
7 Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur X
8 Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur X
9 Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. X
10 Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
2. Performans Görevi (Uygulama) 20
3. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Final 1 1 1
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4