Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı I (Tar) | CTR 101 | 1 | 2 + 2 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Çalgı hakkında genel bilgi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Tarın tarihçesi. Tarın bölümlerinin ve yapısal özelliklerinin tanıtılması. Tarın akort sisteminin öğretilmesi. Tar için yazılmış etüt ve eserlerde kullanılan ikinci çizgideki do (mezzosoprano) anahtarının tanıtılması. Tar için yazılmış etüt ve eserlerde kullanılan özel işaretlerin (tel, mızrap, parmak işaretleri vs. gibi) tanıtılması. Tarın düzgün tutulması ve genel durum. Tarda 1. pozisyonun tanıtılması ve bu pozisyonda yazılmış etütlerin çaldırılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Azerbaycan müziğinin tarihçesi ve Tar enstrumanının Azerbaycandaki gelişim sürecini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
2 | Tar enstrumanının Azerbaycan musikisi içerisindeki önemini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Türkiyede Tarın kullanım alanları ile ilgili bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
4 | Tarın akort sistemi, 2. çizgideki do – mezzosoprano anahtarı, tar notalarında görülen özel işaretleri tanıma ve uygulayabilme vb. konularda bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
5 | Tarın tutuşu, alt, orta ve üst teller, parmak baskıları, mızrap tutuşu becerilerini kazınır. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
6 | Tar çalmada sağ ve sol el tekniklerini kullanma becerisini kazanır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
7 | Belirli süre değerleri ile mızrap kullanım tekniği becerisini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
8 | Tarda birinci pozisyon kullanım becerisini kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tarın tarihçesi.Tarın Türk Halk Müziği içerisindeki yeri ve önemi.Azerbaycan Musikisi hakkında genel bilgilendirme. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi. |
2 | Tarın bölümlerinin ve yapısal özelliklerinin tanıtılması.Tarın akort sisteminin, ikinci çizgideki do (mezzosoprano) anahtarının, etüt ve eserlerde kullanılan çalgıya özel işaretlerin tanıtılması. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı. |
3 | Tarın ve mızrabın düzgün tutulması ve genel durum. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. |
4 | Üst - alt mızrap çalışmaları. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. (1-8 numaralı etütler) |
5 | Tremolo çalışmalarına giriş. | |
6 | Tremolo çalışmalarına giriş. | |
7 | Tarda 1. pozisyon perdelerinin tanıtılması. Parmakların bu perdeler üzerine konulması ve hareketi. | |
8 | Ara sınav | |
9 | Tarda 1. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. (9-17) numaralı etütlerin parmak ve mızrap kurgulamalarının birleştirilmesine yönelik çalışmalar. |
10 | Tarda 1. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası I. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. 82 numaralı ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamalarının birleştirilmesine yönelik çalışmalar. |
11 | Tarda 1. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası II. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. 82 numaralı ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamalarının birleştirilmesine yönelik çalışmalar. |
12 | Tarda 1. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası I. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.Mahur rengi adlı ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamalarının çalışılması. |
13 | Tarda 1. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası II. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.Mahur rengi adlı ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamalarının çalışılması. |
14 | Genel Tekrar. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Kazım GÜRKAN Çalgı Ders Notları. |
Ders Kaynakları | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. | X | |||||
2 | Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. | X | |||||
3 | Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. | X | |||||
4 | Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. | X | |||||
5 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | X | |||||
6 | Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. | X | |||||
7 | Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur | X | |||||
8 | Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur | X | |||||
9 | Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. | X | |||||
10 | Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
3. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 1 | 3 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |