Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yazılı ve Sözlü Anlatım ILT 112 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

(No)

Önerilen Seçmeli Dersler

Etkili ve Güzel Konuşma

Dersin Kodu: SAÜ 072

 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. ENGİN ÖMEROĞLU
Dersi Verenler Öğr.Gör.Dr. ENGİN ÖMEROĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilerin Türkçeyi hem sözlü hem de yazılı anlatımda doğru, etkin, güzel kullanabilmelerini sağlamak.

(To enable students to use Turkish correctly, effectively and beautifully in both oral and written expression.)

Dersin İçeriği

Ders iki ana başlık altında işlenmektedir: 1. Sözlü anlatım, 2. Yazılı anlatım.

1. Sözlü anlatımla ilgili gerekli teorik bilgiler verildikten sonra sınıf içi uygulamalarla öğrencilerin sözlü anlatım becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu uygulamalara katılan öğrenciler sözlü sınav notu ile değerlendirilir.

2. Doğru, etkili, güzel bir metin yazabilmek için doğru cümle, doğru paragraf için temel bilgiler verilir. Özellikle cümle düzeyinde dil yanlışları ele alınarak doğru cümlenin özellikleri anlatılır. Verilen teorik bilgilerin uygulaması yapılır. Dil yanlışları gösterilirken basın ve yayın organlarında karşılaşılan hatalı cümlelerden, örneklerden yararlanılır. 

Metin yazım şekilleri gösterilir; dilekçe, öz geçmiş, rapor, tutanak gibi matbu metinler yazılırken dikkat edilmesi gereken konular öğretilir. Bunun yanında bir metni oluştururken, röportaj, haber metni, makale, fıkra, deneme gibi edebi türlerin nasıl olması gerektiği öğretilir. Bu konuda sınıf içi ve dışı kompozisyon çalışmalarıyla öğrencilerin bilgi ve becerileri geliştirilir.

(To enable students to use Turkish correctly, effectively and beautifully in both oral and written expression. The course is covered under two main headings: 1. Oral expression, 2. Written expression.

1. After giving the necessary theoretical information about verbal expression, it is aimed to improve the verbal expression skills of the students with in-class practices. Students participating in these applications are evaluated with the oral exam grade.

2. In order to write a correct, effective and beautiful text, basic information is given to the correct sentence and the correct paragraph. Especially at the sentence level, the features of the correct sentence are explained by dealing with language mistakes. The theoretical knowledge given is applied. While showing language mistakes, we make use of the wrong sentences and examples encountered in the press and media.

Text styles are shown; Issues that need to be considered while writing printed texts such as petitions, resumes, reports and minutes are taught. In addition, while creating a text, it is taught how literary genres such as interviews, news texts, articles, anecdotes, and essays should be. Students' knowledge and skills are developed with in-class and out-of-class composition studies on this subject.)

To enable students to use Turkish correctly, effectively and beautifully in both oral and written expression.

The course is covered under two main headings: 1. Oral expression, 2. Written expression.

1. After giving the necessary theoretical information about verbal expression, it is aimed to improve the verbal expression skills of the students with in-class practices. Students participating in these applications are evaluated with the oral exam grade.

2. In order to write a correct, effective and beautiful text, basic information is given to the correct sentence and the correct paragraph. Especially at the sentence level, the features of the correct sentence are explained by dealing with language mistakes. The theoretical knowledge given is applied. While showing language mistakes, we make use of the wrong sentences and examples encountered in the press and media.

Text styles are shown; Issues that need to be considered while writing printed texts such as petitions, resumes, reports and minutes are taught. In addition, while creating a text, it is taught how literary genres such as interviews, news texts, articles, anecdotes, and essays should be. Students' knowledge and skills are developed with in-class and out-of-class composition studies on this subject.)

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yazılı anlatımda Türkçeyi doğru ve etkin kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
2 Sözlü anlatımda Türkçeyi doğru ve etkin kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Ödev, Sınav, Sözlü Sınav,
3 Doğru bir cümle, paragraf, metin oluşturulması konusunda bilgi sahibi olur ve uygular Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
4 Topluluk karşısında konuşabilir, sunum yapabilir, hitabet kurallarını bilir ve uygulayabilir. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Metin yazım şekillerinden; dilekçe, öz geçmiş, rapor, tutanak, iş mektupları gibi matbu metinler hakkında bilgi sahibi olur ve bu metinleri yazabilir. Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
6 Edebi metin türlerini; olay yazıları ve düşünce yazılarını tanır, özelliklerini bilir. Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
7 Düşünce yazılarından; fıkra, deneme, söyleşi, makale, haber metinleri, röportaj hakkında bilgi sahibi olur. Gösteri, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Dersin nasıl işleneceği hakkında genel bilgi verilerek yazılı ve sözlü anlatımın önemi üzerinde durulur. Dilin ve yazının insan hayatındaki önemi.
2 Dilin insan hayatındaki önemi ve Türk yazı dilinin tarihi gelişimi. Metni oluşturan unsurlardan kelime ve cümlelerin özellikleri.
3 Doğru, etkin ve güzel bir cümlede bulunması gereken unsurlar nelerdir? Doğru bir cümle nasıl olur?
4 Kelime, cümle ve grup vurgusu. Söyleyiş kusurları, Türkçede karşılaşılan özensizlikler. Dil yanlışları (Anlatım Bozuklukları) ve sebepleri.
5 Dil yanlışları (anlatım bozukluğu) ile ilgili uygulamalar. Kitle iletişim araçlarındaki dil yanlışları örneğinde.
6 Paragraflar: Paragraflar nasıl oluşturulur? Paragraf türleri, paragrafta anlatım biçimleri nelerdir? Paragrafta içerik.
7 Paragraflar: Doğru bir paragrafta olması gereken unsurlar. Paragraf soruları nasıl çözülür?
8 Paragraf sorularının çözümü ile ilgili uygulamalar.
9 Metin yazma/ kompozisyon yazarken nelere dikkat etmek gerekir? Metin oluştururken nelere dikkat etmek gerekir?e KOMPOZİSYON ÇALIŞMALARI
10 Edebi metin türleri; olay yazıları (roman, öykü, gezi yazıları, anı, günlük...) Daha önce okunan herhangi bir edebi türle (roman, öykü vd) ilgili bilgi toplanır.
11 Edebi metin türleri; düşünce yazıları (fıkra, deneme, söyleşi, makale, eleştiri.) Gazete ve dergilerden okunan fıkra, deneme, makale gibi yazıların okunması gerekir.
12 Matbu metin türleri (Form Yazılar); dilekçe, öz geçmiş, rapor, tutanak, iş mektupları, davetiye, tebrik mektupları vd.
13 Sözlü anlatım: (sunum çalışmaları) Topluluk karşısında hazırlıklı konuşma, sunum nasıl yapılır? (uygulama çalışmaları) Sunum çalışması için bir önceki hafta verilen sunum konusu ile ilgili araştırma yapılır. Konuşma metni hazırlanır.
14 Sözlü anlatım: Münazara (uygulama çalışmaları) Bir önceki hafta verilen münazara konusu ile ilgili gerekli araştırma yapılmalıdır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

AKSOY,  Ömer Asım (2000). Dil Yanlışları, İstanbul, Adam Yayınları.

DEMİREL, Serhat (2018). Sözün Sesi Diksiyon ve Hitabet. Sakarya, Değişim Yayınevi.

KIBRIS, İbrahim (2011). Türkçe Sözlü Anlatım-Güzel Konuşma/Diksiyon. Ankara, Kök Yayınları.

KIBRIS, İbrahim (2011). Türkçe Yazılı Anlatım. Ankara, Kök Yayınları.

YILMAZ, Yakup (2013).Türkçede Dil Yanlışları İstanbul, Özel Kitaplar.

YÜZBAŞIOĞLU, Muammer (1984). Örneklerle Yazılı ve Sözlü Anlatım Bilgileri. İstanbul, Serhat Yayınları.

TÜRKÇE SÖZLÜK ve YAZIM KILAVUZU. (TDK) Ankara.Türk Dil Kurumu. http://www.tdk.gov.tr/.

Makaleler:

ÖMEROĞLU, Engin (2019). Kitle İletişim Araçlarındaki Dil Yanlışları. International Journal Of Languages; Edication and Teaching.Volume: 7 Issue 1 March

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Halkla İlişkiler ve Reklamcılık uzmanlık alanının gerektirdiği kuramları sıralar.
3 Halkla İlişkiler ve Reklamcılık uzmanı olarak etik değerleri göz önünde bulundurarak topluma karşı sorumluluk bilinciyle hareket eder.
4 Halkla İlişkiler ve Reklamcılık uzmanı olarak etkili iletişimin unsurlarını sıralar.
5 Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Kampanyaları düzenler.
7 Medya ile ilişkileri düzenler ve medya planlaması yapar.
8 Yazılı ve görsel iletişimi ve araçlarını etkin olarak kullanarak ikna edici mesajlar oluşturur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 35
1. Ödev 35
1. Kısa Sınav 15
1. Sözlü Sınav 15
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 4 5 20
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 25 25
Final 1 20 20
Sözlü Sınav 1 10 10
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
Dersin AKTS Kredisi 6