Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Komparatistiğin Temelleri ADE 432 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FUNDA KIZILER EMER
Dersi Verenler Prof.Dr. FUNDA KIZILER EMER,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Didem Yayan

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Dersin amacı, Johann W. von Goethe’nin “Dünya Edebiyatı” (“Weltliteratur”) kavramı ekseninde öğrencilere komparatistiğin temellerini tanıtarak, çağın konsepti olan bu alanda yapabilmeleri için gerekli olan temel alan bilgisini kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Dersin içeriği, komparatistiğin ortaya çıkışını, tarihsel gelişimini, ekollerini, temel eğilim ve yönelimlerini, bu alanın verileri ışığında benimsenen çalışma yöntemlerini incelemek ve bu alanda yapılan çalışmalardan örnekleri değerlendirmektir. Ayrıca öğrencilerin yapacağı sunumlar da dersin içeriğinin bir parçasıdır. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler komparatistiğin ortaya çıkışı ve günümüze kadarki tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
2 Öğrenciler komparatistiğin kavramsal kökenlerini öğrenir ve komparatistiğin tanımını yapabilir Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, Ödev, Sınav,
3 Öğrenciler komparatistiğin genel edebiyatbilimiyle ilişkisini ve 21. Yüzyılda komparatistiğin Germanistik açısından önemini kavrar. Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, Ödev, Sınav,
4 Öğrenciler, komparatistiğin temel ekollerini ve yöntemlerini kuramsal açıdan öğrenirler. Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, Ödev, Sınav,
5 Öğrenciler edindikleri kuramsal bilgileri, seçilen örnek komparatistik çalışmalarının birlikte değerlendirilmesiyle uygulamada da görerek pekiştirir ve kendileri de komparatistik çalışmaları yapabilir. Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Komparatistik kavramına giriş
2 Komparatistiğin ortaya çıkışı
3 Komparatistiğin öncüleri ve Goethe’nin “Weltliteratur” kavramı
4 Komparatistiğin tarihsel gelişimi
5 Komparatistiğin tanımlanması. Genel ve karşılaştırmalı edebiyatbilim.
6 Komparatistiğin 21. Yüzyılda Germanistik açısından önemi ve komparatistiğin temel ekolleri (Fransız-Amerikan-Alman ekolleri)
7 Komparatistiğin temel araştırma yöntemleri
8 Seçilmiş örnek komparatistik çalışmalarını birlikte değerlendirme
9 Seçilmiş örnek komparatistik çalışmalarını birlikte değerlendirme
10 Seçilmiş örnek komparatistik çalışmalarını birlikte değerlendirme
11 Öğrenci sunumları
12 Öğrenci sunumları
13 Öğrenci sunumları
14 Öğrenci sunumları
Kaynaklar
Ders Notu

Funda Kızıler Emer Ders Notları

Ders Kaynakları

Gürsel Aytaç, Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Say Yay., İstanbul, 2003.

Binnaz Baytekin, Karşılaştırmalı Edebiyat Bilim, Sakarya Üni. Yay., Sakarya.

Ernst Grabovski, Vergleichende Literaturwissenschaft für Einsteiger, Böhlau Ver.,

2011.

Funda Kızıler Emer, “Karşılaştırmalı Edebiyatbilimine Genel Bir Bakış”, IBAD International Scientific Researches Association-Journal, 20-23.Nisan.2017, s. 153-160.

Ders ile ilgili makaleler

Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi, Say Yay., İstanbul, 2009.

Kamil Aydın, Karşılaştırmalı Edebiyat, Birey Yay., İstanbul, 2008.

Rene Wellek-Austin Warren, Edebiyatbiliminin Temelleri, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay.

Evi Zemanek u. Alexander Nebrig, Komparatistik, Berlin 2012.

Cemal Sakallı, Karşılaştırmalı Yazın Bilim ve Yazınlararasılık, Sanatlararasılık

Üzerine, Seçkin Yay., 2006.

Akşit Göktürk, Okuma Uğraşı, YKY, İstanbul, 2001.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine Alman Dili ve Edebiyatında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgilere sahip olur. X
2 Alman Dili ve Edebiyatındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirir, karmaşık problem ve konuları belirler, analiz eder, tartışır; bilimsel kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilir. X
3 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda bilgilendirir; onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır. X
4 Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. X
5 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. X
6 Alman Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile yetkinlik kazanılmış Almanca´yı Avrupa Dil Portfolyosuna göre B2 ve İngilizce´yi B1 seviyesinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. X
7 Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahiptir. X
8 Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda stratejik yönetim ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir, elde ettiği verileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. X
9 Alman Dili ve Edebiyatı’nın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir. X
10 Diller, Edebiyatlar ve Kültürlerarası bilimsel çalışmalar üretir, kendi kültürüne ve başka kültürlere katkıda bulunabilir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 7 7
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5